Zwanger en Astma. Wanneer stoppen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MICH18, 26 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

12 apr 2010
    2.667
    658
    113
    Vrouw
    Hallo Dames..
    Ik zit nogal met een moeilijk probleem.
    Ik ben 20 weken zwanger en heb ernstige astma.
    Hier heb ik in januari 2011 3 maanden in een revalidatiecentrum voor gezeten.
    Daarna ging het stukken beter met mij.
    (van te voren had ik telkens longontsteking en was het alleen maar prednison antibiotica en ziekenhuizen JAREN LANG)
    Nu ben ik zwanger en merk ik dat ik steeds benauwder word.
    Ik werk als receptioniste/bediening en het werk is wel al een stukje aangepast. Mag meer zitten (alleen bediening zijn dagen uren lang staan) Nu plannen ze me vakantiedagen in (moest eerst 7 dagen achter elkaar werken) en omdat ik dat dus niet aan kon, zeiden ze nou dan maar vakantiedagen!! Dus al mijn vakantiedagen gaan daaraan op.. en zelfs dan lukt het me niet. Heb altijd wisselende diensten. en begripvol zijn ze niet echt. In januari is mijn contract afgelopen, maar heb nog niks gehoord van verlengen.. Wil het het liefste NIET. omdat mijn gezondheid het gewoon niet aankan. Heb 1 jaar een uitkering gehad, omdat ik gewoon niet kon werken.
    En nu EIGENWIJS genoeg.. werk ik fulltime, omdat ik dacht dat ik dat wel kon.. niet dus... zeker nu dat ik steeds dikker word..
    Om die reden kan ik gewoon niet echt genieten van mijn zwangerschap ik maak me constant druk bang dat door mij mijn kindje ook zuurstof tekort krijg.. (en de kleine heeft maar 2 vaten in de navelstreng ipv 3) Dus ik voel me erg rot.
    Kan niet met een bedrijfsarts spreken want dan zeggen ze gewoon JA die hebben wij niet! Als ik me ziekmeld krijg ik altijd een vervelende mond..
    Mijn werk opzich is wel leuk.. maar de rest... valt vies tegen.. Mocht nu al niet meer praten over mijn zwangerschap omdat sommige dat ZEUREN vonden..

Ik weet niet wat ik hiermee moet, ik wil met iemand praten maar dat kan ik nergens? Ik weet dat de gyn, de dokter en de longarts achter me zullen staan altijd.. Maar toch voel me er zelf zo rot over.. ik wil werken maar ik kan het niet, en durf er niet eens meer over te zeggen.. omdat ze me da aanspreken dat ik zeur..

Help:(

2. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Meis ik heb ook astma, best flink ook, en ik snap wat je bedoelt.

Ik zou gewoon een doktersverklaring halen en die laten schrijven dat je minder moet gaan werken en deels ziektewet! En gaat dat ook niet meer, dan gewoon 100% ziektewet. Je moet nu aan je kindje denken waar je verantwoordelijk voor bent.

Als jij het zo benauwd hebt, moet je daar wat aan gaan doen. Je moet nog 20 weken totdat je kindje er is, je hebt alle energie en lucht hard nodig om die weken goed door te komen.

Je werk gaat echt wel door ook zonder jou.

Ik lees het terug en het staat er heel cru geloof ik (ben moe en kan mezelf niet goed meer formuleren) maar ik bedoel dat je heel goed op jezelf en je kindje moet passen.

Meiss durf voor jezelf en je kindje op te komen!!

3. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    Meid ze mogen je niet zomaar vakantie dagen plannen hoor. als je het niet meer kunt moet je inde ziektewet. en dat ze geen arboarts hebben is HUN probleem. Is dat trouwens niet verplicht als werkgever. Je moet aan je zelf denken en aan je kindje. dom doorgaan heb je dan niets aan.

4. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik denk dat je jezelf nu even op de eerste plaats moet gaan zetten.

Ik vind het echt schandalig dat ze je je vakantiedagen op laten nemen omdat je lichamelijk niet in staat bent te gaan werken.
    Zijn ze nou helemaal... ziek is ziek en dat krijgen ze gewoon vergoed omdat het zwangerschaps gerelateerd is.

Meid ik denk dat je er van uit moet gaan dat je contract niet verlengt gaat worden, en als ik het zo lees denk ik dat ze je door het gebruiken van je vakantiedagen tot januari " gezond in dienst" willen houden. En als je vkantiedagen op zijn als ze je contract niet verlengen, dan hoeven ze je die ook niet uit te betalen.;)

Ik zou je verloskundige of gyn een briefje laten schrijven waarin staat dat je alléén nog zittend werk kan doen.
    en ik zou dat van die vakantiedagen nog eens uit laten zoeken door het juridisch loket of een vakbond.

5. mariska72

mariska72 Fanatiek lid

25 apr 2006
    2.179
    0
    0
    Ergens in t noorden
    Niet normaal dit!! Vakantiedagen zijn VAKANTIEDAGEN...en wat ben je nu dan aan het doen..? Geen vakantie aan het houden..

Ik heb zelf ook astma en stond erg streng onder controlle bij de tweede zwangerschap (om de 2 weken naar longarts). Het lijkt me dat je per direct moet stoppen met werken..je kan je werk niet meer doen zo als het hoort. Vergeet niet dat je zwanger bent en lang niet alle medicatie mag hebben!! Krijg je een flinke dip dan duurt het weken voordat je er weer boven bent (helaas ervaring vanuit mijn eerste zwangerschap..)

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb lichte astma, maar heb het enorm benauwd gehad in beide zwangerschappen. Ik kan me er dus van alles bij voorstellen dat het voor iemand met zware astma echt niet te doen is.
    Laat je niet voor de gek houden. Meld je ziek (geheel of gedeeltelijk) als je niet in staat bent te werken, en laat je vakantiedagen niet afnemen. Hou het zakelijk; je hoeft niet over je zwangerschap te kletsen, maar zeg gewoon dat je lichamelijk niet in staat bent je werk volledig te doen. Geef aan wat je wel kunt (of denkt te kunnen).
    Reken niet op begrip, maar een faire houding is wel het minste wat je werkgever moet bieden. En dat hij zich aan de regels houdt!

Bij mijn weten is iedere werkgever verplicht ARBO-zorg te bieden, maar zoek dat anders even na. Eventueel kun je dat ook wel vragen bij UWV, het ministerie van Sociale Zaken of bij een vakbond, of bij een juridisch loket.

Wanneer stoppen, was je vraag. Zodra jij je werk niet kunt doen. Mijn ervaring is dat je concentratievermogen hard achteruit gaat als je continu benauwd bent, dus ook als je 'alleen' zittend denkwerk doet, is het mogelijk dat je niet in staat bent je werk te doen.

Deel Deze Pagina