Hallo, Ik ben werkzaam als gastouder 30 uur in de week. Nu hebben m'n vriend en ik een kinderwens en vroeg ik me iets af.. Ik weet dat wanneer ik zwanger raak en met verlof zou gaan ik recht heb op een zEz- uitkering. Maar wat als ik nu werkloos raak in m'n zwangerschap? Waar heb ik dan recht op? Ben namelijk niet verzekerd via m'n gastouderbureau. Groetjes.
Beste Krista1990, De meeste gastouders zijn niet als werknemers in loondienst bij het gastouderbureau. Je bent ook niet automatisch verzekerd voor werknemersverzekeringen. Je kunt daarom geen beroep doen op de WW als je werkloos wordt. Tenzij je je vrijwillig verzekerd voor inkomen bij werkloosheid. Dat kan ook voor arbeidsongeschiktheid (ziektewet en WIA). Actuele informatie over vrijwillige verzekeringen vind je hier. Als je je niet vrijwillig verzekert, kun je in geval van werkloosheid een bijstandsuitkering van de gemeente aanvragen. Hiervoor kom je alleen in aanmerking als jullie gezinsinkomen onder het sociaal minimum ligt. Dat hangt dus onder andere af van het inkomen van je vriend. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Krista1990, Als alfahulp kun je je zoals gezegd verzekerend voor werkloosheid. Om aanspraak te kunnen maken op een uitkering, moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en moet je een bepaalde tijd verzkerd zijn. Daarom kan ik op basis van de gegevens in je vraag niet zonder meer beoordelen of en wanneer je in aanmerking komt voor WW. Ik raad je daarom aan om contact op te nemen met de afdeling Vrijwillige Verzekeringen van UWV. Zij kunnen op basis van je situatie een beoordeling geven. De contactgegegens vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare