Ziektewet en mogelijk eerder bevallen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Aroma34, 25 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    #1 Aroma34, 25 jul 2014
    Laatst bewerkt: 25 jul 2014
    Op dit moment zit ik in de ziektewet vanwege zwangerschapscholestase. Ik heb nu ruim 29 weken zwanger, en zoals het er nu naar uit ziet kom ik niet meer aan het werk tot aan de bevalling. Hoogst waarschijnlijk wordt ik vanwege de zwangerschapscholestase ingeleid met 37 weken, misschien eerder, afhankelijk van mijn klachten. Wanneer is dus nog even afwachten.
    Stel ik blijf in de ziektewet tot aan de bevalling, heb ik dan maar recht op 12 weken? Of mag ik dan toch aanspraak doen op de totale 16 weken omdat ik in de ziektewet gezeten heb? Ik zie namelijk op de website van het UWV staat dat als je ziek bent in de 6 weken voor je uitgerekende dat tot begin van het verlof, dat als je dan in de ziektewet bent dat die dagen dan ook van je verlof afgaan na de bevalling?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 25 jul 2014
    Laatst bewerkt: 25 jul 2014
    Beste Aroma34,

Wat rot dat je zwangerschapscholestase hebt gekregen.

Je wilt weten hoe lang je zwangerschapsuitkering duurt.

Normaal gesproken kun je jouw zwangerschapsverlof tussen de vier en zes weken voor je uitgerekende datum laten starten. Zit je direct voor je zwangerschapsverlof start in de Ziektewet? Dan start je verlof altijd zes weken voor je uitgerekende datum. Je kan er in deze situatie dus niet voor kiezen het verlof vier weken voor je uitgerekende datum in te laten gaan.

Het verlof duurt zestien weken. Wordt je dochtertje later geboren? Dan wordt de duur van zestien weken verlengd met de dagen dat ze te laat geboren is.
    Voorbeeld: wordt je kindje 5 dagen na de uitgerekende datum geboren? Dan komt er 5 dagen aan duur bij.

In jouw situatie wordt je dochter waarschijnlijk te vroeg geboren. Wanneer de geboorte vóór ingang van je verlof plaatsvindt, start je bevallingsverlof op de dag na de geboortedatum en duurt 16 weken. Je hebt dus altijd recht op minimaal 16 weken verlof.

Actuele informatie over de start van je verlof wanneer je dochtertje te vroeg geboren wordt, vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina