Hoi UWV team! Ik heb een vraag aan jullie. Ik werk als oproepkracht in een ziekenhuis, heb dus een 0 uren contract. Normaal gesproken werk ik zo'n 2 dagen per week. Nu heb ik mij afgelopen week ziek gemeld tgv de zwangerschap. Krijg je dan wel een uitkering? ( Ik ben nog niet met verlof hoor. Misselijkheid, spugen en duizelig/flauwvallen, ik werk in de zorg en moet dus bij elk vies luchtje zoals poep, plas, koffie, wondverzorging spugen en daar is niet fatsoenlijk mee te werken want het is genant voor je patienten als je iemands billen komt vegen en je daar staat te braken) Het is normaal namelijk bij ons zo, dat je enkel de uren die je ingeplanned staat, betaald krijgt als je ziek bent. Dus stel dat ik volgende week 2 diensten ingeplanned heb staan, krijg ik die betaald, maar als ik dan nog 2 of 3 weken ziek ben, sta ik niet ingeroosterd en dus niet betaald.
Beste Suusjeuh, Als je een oproepcontract hebt, moet je werkgever je meestal doorbetalen voor de dagen dat je al bent opgeroepen. Als je daarna nog ziek bent, heb je meestal recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Als je echter door zwangerschapsklachten niet meer (volledig) kunt werken, dan heb je meestal recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Ook voor de dagen dat je bent opgeroepen. Je werkgever kan deze uitkering voor je aanvragen. Je krijgt dan een oproep van onze verzekeringsarts. Als hij oordeelt dat je klachten inderdaad het gevolg zijn van zwangerschap, betaalt UWV de ziektewet-uitkering. De ziektewet-uitkering van UWV wordt gebaseerd op het loon dat je in de 12 maanden voor je ziekmelding gemiddeld per dag verdiende. Hiervan krijg je normaal gesproken 70% uitgekeerd. Zijn je klachten het gevolg van zwangerschap of bevalling? Dan is de uitkering 100% van het dagloon. Meestal betaalt UWV aan je werkgever, en ontvang jij gewoon loon. Wil je de uitkering liever zelf ontvangen? Laat dat dan door je werkgever bij de aanvraag vermelden. Actuele informatie ziekte bij zwangerschap vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare