Uitkering alleenstaande ouder

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Pinkprecious, 26 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkprecious

Pinkprecious Actief lid

19 nov 2010
    225
    0
    0
    Goedendag,
    ik weeet niet of ik mijn vraag hier goed stel hoor :) (de goede plek bedoel ik)

maar ik zit nu sinds zwangerschap (tgv zwangerschap ook) in de ziektewet... Nu wil ik uiteindelijk wel weer werken hoor maar ik ben nu sinds 9 maanden alleenstaande mama
    en al die tijd thuis gewoont..nu ga ik volgende maand eindelijk alleen wonen met mn ventje en kan ik er echtn og niet aan denken om volledig aan de slag te moeten...wil liever eerst mn leven weer op orde hebben en daarbij ik wil ook niet dat ie veel in opvang zit..nog niet iniedergeval..
    Nu hebben meerdere mensen mij geadviseerd om een andere uitkering te nemen die je niet verplicht te werken tot je kind 5 jaar is... Dus ben ik gaan opzoeken.. Maar ik raak nogal in de war...

Moet ik nu een WIJ uitkering aanvragen... of een IOAW en de IOAZ uitkering? ik dacht te lezen dat die laatste voor ouderen zijn maar mijn leeftijd vond ik er ook tussen..

En ik vroeg me ook af...waarom is het dat de uitkering voor alleenstaande moeder minder is dan wanneer je n partner hebt? en dat het ook meer is als je jonger bent? tenzij je weer veel jonger bent...

Alvast bedankt..
    Groetjes Pinkprecious

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pinkprecious,

Je kunt niet zomaar een andere uitkering kiezen. Je krijgt een uitkering omdat je er recht op hebt.

In jouw geval is dat nu een ziektewet-uitkering (ZW) omdat je nog niet kunt werken. Als je ook aan het einde van je ZW (104 weken) nog niet kunt werken, heb je misschien recht op een WIA-uitkering (als je arbeidsongeschikt wordt verklaard).

Kun je voor de maximale termijn van de ziektewet wel weer werken? Dan stopt de ZW. Mogelijk heb je daarna recht op WW. Voor een WW-uitkering moet je echter wel beschikbaar zijn om te werken. Ben je niet beschikbaar om te werken, dan krijg je ook geen WW-uitkering.

Heb je geen recht op WW? Dan kom je misschien in aanmerking voor een WWB-uitkering (bijstand) van de gemeente. De WIJ-uitkering wordt namelijk per 1 januari 2012 afgeschaft. Wil je weten wat de voorwaarden van een WWB-uitkering zijn? En hoe hoog de uitkering is? Neem dan contact op met je gemeente.

Voor een IOAW- of een IOAZ-uitkering kom je waarschijnlijk niet in aanmerking; deze uitkeringen zijn voor ouderen. Op de website van de Rijksoverheid vind je de voorwaarden voor de IOAW en de IOAZ.

Op onze website vind je actuele informatie over ZW, WW en WIA.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina