zw -> wazo -> zw/ww -> studeren -> kinderopvang

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Napoleon, 19 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hallo,
    tijdens mijn zwangerschap ben ik ziek (tgv zwangerschap) uit dienst gegaan, contract werd niet verlengd, ik heb toen via uwv een zw uitkering gekregen, vervolgens ging de zw over in een wazo uitkering die halverwege januari afloopt.

- gaat mijn wazo automatisch over in ww? of moet ik ww zelf aanvragen
    - mag je als student ingeschreven staan wanneer je een ww uitkering ontvangt? (zowel voltijd als deeltijd?)
    - indien ik nog niet voldoende ben hersteld moet ik mij dan de eerste werkdag na mijn verlof ziekmelden bij uwv?
    - is het mogelijk om deels zw en deels ww te krijgen?
    - de nieuwe regels voor de kinderopvang maken dat je nu maar 3mnd in de ww mag zitten om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag. Kan je van uwv na die drie maanden een tegemoetkoming krijgen? en wanneer je ziek bent tgv zwangerschap?

alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Napoleon,

Je hebt een aantal vragen over je situatie na je bevallingsverlof.
    Ik zal ze hieronder in dezelfde volgorde beantwoorden.

De WW-uitkering moet je zelf aanvragen via www.werk.nl.
    Een vereiste is dat je dan ook inschrijft als werkzoekende bij het werkbedrijf.

Je kunt alleen WW-uitkering ontvangen voor de uren die je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt.
    Volg je een voltijd- of deeltijdopleiding?
    Dan heb je toestemming nodig om dit met behoud van je uitkering te doen.
    Krijg je deze toestemming niet dan verwacht UWV dat je een passend werkaanbod accepteert.
    Ook als je daardoor met je studie moet stoppen.

Als je na je verlof nog ziek bent.
    Dan meldt je dit op de eerste dag na je verlof via UWV telefoon (0900-9294)

Het is niet mogelijk om tegelijk WW- en ZW-uitkering te ontvangen.
    Als je ziek bent dan ben je niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
    Om een WW-uitkering te ontvangen moet je dit wel zijn.
    Je kunt wel tijdens een Ziektewet-uitkering gaan re-integreren.
    De inkomsten die je verdient met het werken worden dan gekort op je uitkering.

UWV vergoed alleen de kosten van kinderopvang als je aan een re-integratietraject van UWV deelneemt.

Actuele informatie over re-integratie en vergoeding kinderopvang vind je hier.

Ik wens je een fijne kerst.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hallo Ella,
    bedankt voor je antwoorden.
    Ik moet mijn studie nog afronden maar ben dan gewoon beschikbaar voor de arbeidsmarkt. De reden dat ik mij dan als voltijdstudent zou inschrijven is dat ik dan sowieso recht heb op kinderopvang en straks geen problemen krijg met de toeslagen. Als deeltijdstudent heb je hier geen recht op.
    Ik werk normaal gesproken als docent trouwens, ik zie dat daar andere regels voor zijn mbt studie maar de link op de website doet het niet. Kan je mij daar meer over vertellen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Napoleon,

Het klopt dat er andere regels gelden als je vanuit het onderwijs werkloos bent geworden.

In jouw geval heb je geen toestemming van UWV nodig om met behoud van uitkering een opleiding te volgen.
    Deze beoordeling ligt bij je ex-werkgever.
    Je kunt dus het beste contact opnemen met je ex-werkgever voor overleg.

De actuele informatie vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina