Voor bevalling naar Nederland

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Noot, May 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noot

Noot Nieuw lid

May 2, 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi,

Ik woon op het moment in een Afrikaans land waar ik werk voor een Amerikaans bedrijf. Voor mijn bevalling kom ik naar Nederland voor een periode van ongeveer 3 maanden. Kan ik voor deze periode een WAZO-uitkering krijgen?

Er zit een kans in dat ik al een maand eerder dan gepland terugkom en dan een consultancy opdracht voor een maand doe voor een Nederlands bedrijf, hier zijn we nog over in gesprek. Heeft dit enige invloed?

Tot slot, er is ook nog een mogelijkheid dat zodra ik in Nederland ben ik besluit te blijven en mijn baan bij het Amerikaanse bedrijf opzeg. Wat voor invloed heeft dat?

Ik hoor graag van u!

Met vriendelijke groet,

Nora

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Nora,

Je hebt een aantal vragen over het recht op uitkering in jouw situatie.

Om aanspraak te kunnen maken op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) moet je hiervoor verzekerd zijn. Of het einde van deze verzekering ligt binnen 10 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum.

Je bent verplicht hiervoor verzekerd als je in dienst bent van een werkgever die in Nederland gevestigd is en je blijft in Nederland wonen. Daarnaast kan je jezelf nog vrijwillig verzekeren in sommige situaties.

Uit jouw verhaal maak ik op dat bovenstaand niet op jou van toepassingen is. Dit zou dus betekenen dat je geen aanspraak kunt maken op een WAZO.

Het uitvoeren van een opdracht als zelfstandige voor een Nederlands bedrijf heeft hierop geen invloed. Ga je daar in loondienst werken? Dan ben je vanaf dat moment verplicht verzekerd.

Besluit je de baan bij je Amerikaanse werkgever op te zeggen? Doordat je (waarschijnlijk) niet bent verzekerd in Nederland kan je alleen een aanvraag indienen voor een bijstandsuitkering. De gemeente waar je dan bent ingeschreven beslist of je hier recht op hebt.

Actuele informatie over verplichte werknemersverzekeringen vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Noot

Noot Nieuw lid

May 2, 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Ella,

Bedankt voor uw reactie. Zou ik mij vrijwillig kunnen verzekeren en er zo voor in aanmerking kunnen komen? Ik werk voor een ontwikkelings organisatie (NGO).

Deze NGO biedt mij 20 dagen zwangerschapsverlof, wat uiteraard onvoldoende is. Ik sta niet meer ingeschreven in Nederland em ben dus niet meer verzekeringsplichtig, zou ik gedurende mijn 3-4 maanden in Nederland recht hebben op een bijstand uitkering? Ook als ik wel in dienst blijf van die organisatie?

Mvg,

Nora

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Noot,

Je vraagt of je in aanmerking komt voor een bijstandsuitkering als je 3-4 maanden in Nederland verblijft maar wel in dienst blijft bij je werkgever.

Voor deze vraag moet ik je doorverwijzen naar de gemeente waar je van plan bent te verblijven. De Wet Werk en Bijstand wordt door de gemeenten uitgevoerd.

Je vraagt ook of je een vrijwillige verzekering kunt afsluiten om zo toch recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering te krijgen. Ik adviseer je om hierover contact op te nemen met de afdeling vrijwillige verzekeringen van UWV (0900-9294). Zij kunnen aan de hand van je huidige situatie informatie geven. Er gelden namelijk afwijkende regels voor werknemers die ontwikkelingswerk doen.

Actuele algemene informatie over vrijwillige verzekeringen als je in het buitenland werkt vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page