Hallo team, even een vraagje, volgens mij heb ik nergens recht op, maar vraag het toch maar even... Ik studeer nog en ben volgend jaar maart klaar, in April moet ik bevallen van ons eerste kindje... Doordat ik iedere keer een betaalde stage heb gehad en geen "gewoon" werk, vroeg ik me af of ik recht heb op iets.. Want ik kan natuurlijk niet gelijk aan het werk na een bevalling en het is ook maar de vraag hoe snel ik een baan krijgen kan. Mijn situatie thius is dat mijn vriend en ik geregistreerd partners zijn en hij genoeg verdient, alleen niet genoeg om mijn rekeningen alles van een kleine te betalen.. Alvast bedankt voor de moeite om hier naar te kijken Groetjes, Knorretje
Beste Knorretje, UWV ziet een betaalde stage als een dienstverband. Op basis van je stage ben je daarom verzekerd voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof van UWV. Er is wel een voorwaarden om deze uitkering te krijgen: Je uitgerekende datum of de werkelijke bevallingsdatum moet binnen 10 weken na het einde van je stageovereenkomst liggen. Voldoe je aan deze voorwaarde? Dan heb je recht op 6 tot 4 weken zwangerschapsverlof en 10 tot 12 weken bevallingsverlof. Twee weken voordat je met verlof wilt kun je het aanvragen via UWV Telefoon (0900 - 9294). Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Mijn uitgerekende datum ligt nog net binnen de grens van 10 weken na mijn stage. Ik ben 17 april uitgerekend en mijn stage eindigt op 10 februari. Als ik dan een beetje logisch nadenk heb ik dan toch recht op een uitkering op basis van wat ik verdien op die stage? In ieder geval bedankt voor dit antwoord. Groetjes, Knorretje
Beste Knorretje, Uiterlijk 8 weken voor je uitgerekend bent (voor 22 februari) kun je een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen. Hiervoor bel je met UWV Telefoon (0900 - 9294). Geef daarbij aan dat je stagiaire bent. Je krijgt dan een aanvraagformulier thuisgestuurd. Het verlof kan ingaan tussen 7 en 21 maart. Afhankelijk van de ingangsdatum eindigt het tussen 27 juni en 11 juli. Tenzij je baby 'te laat' wordt geboren. Dan wordt het bevallingsverlof verlengd met het aantal dagen dat je later bevalt dan was uitgerekend. De hoogte van de WAZO is gebaseerd op het SV-loon van de laatste loonperiode van 4 weken of 1 maand voor het verlof. Door dit te delen door het aantal werkdagen in deze periode wordt het dagloon vastgesteld. Gedurende het verlof krijg je 100% van dit dagloon uitgekeerd. Op onze website vind je actuele informatie over de duur en hoogte van de WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare