Ik ben toch wel erg benieuwd waar ik precies recht op heb als we gaan verhuizen. Ik heb nu een vaste baan in het onderwijs maar we hebben verhuisplannen naar een ander deel van het land. Mijn man moet daarvoor zijn baan ook opzeggen. Nu ben ik zwanger en kan dus niet meteen op zoek gaan naar een nieuwe baan als we binnen een jaar verhuizen. Ik heb eigenlijk 2 vragen: 1 Waar heb ik recht op als ik mijn baan tijdens mijn zwangerschap opzeg omdat we gaan verhuizen? 2 Waar heb ik recht op als ik mijn baan opzeg als de kleine al geboren is ? Ik heb heeeel heeel vroeger (20 jaar geleden ooit een paar maanden een ww uitkering gehad verder nooit iets dus ben er ook helemaal niet in thuis. Ik werk nu ongeveer 12 jaar in het onderwijs , waarvan 9 jaar fulltime en de rest parttime.
Beste Nicolioo, Je wilt zelf ontslag nemen omdat je gaat verhuizen naar een ander deel van het land. In deze situatie wordt je door UWV meestal als verwijtbaar werkloos beoordeeld. Dit betekend dat je geen recht op een WW-uitkering hebt. Het maakt hierbij niet uit of je dit voor of na de geboorte van de baby doet. In sommige situaties wordt je bij ontslagname niet als verwijtbaar werkloos beoordeeld. - Je partner krijgt te maken met een reorganisatie of promotie. - Het bedrijf waar uw partner werkt, verhuist naar een andere plaats. - Je partner was werkloos en verhuist vanwege een nieuwe baan. - Je reistijd (heen en terug) meer dan 3 uur wordt. Ligt je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na je ontslagdatum? Dan kun je wel aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering (WAZO). Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare