Aanvraag Wazo

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Rieke25, Apr 12, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Rieke25

Rieke25 Lid

Apr 12, 2016
    11
    0
    1
    Female
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

Ik zit in de ziektewet vanwege zwangerschap.
    Mijn contract loopt tot 30 april 2016 en word niet verlengd.
    1juni uitgerekend. Werkgever zegt dat ik mijn wazo zelf moet aanvragen. Klopt dit of moeten zij dat aanvragen?

Mvg Rieke

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Rieke,

Wat vervelend dat je contract stopt.

Nu wil je weten of je zelf de WAZO (zwangerschaps- en bevallingsuitkering) moet aanvragen, of dat je werkgever dat moet doen.

Het is afhankelijk wanneer je verlof in wilt laten gaan. Het verlof kan zes tot vier weken voor de uitgerekende datum in gaan. Als de ingangsdatum voor het einde van het contract (in jouw geval dus 30 april 2016) is, dan vraagt je werkgever de uitkering aan. Op de aanvraag geeft de werkgever aan, aan wie de uitkering betaald wordt. Als het contract tijdens het verlof stopt, is het handig om de WAZO direct aan jou over te maken.

Als je zwangerschapsverlof na het einde van het contract ingaat, dus na 30 april, dan meldt je werkgever je ziek uit dienst. Dit kan pas op de laatste dag van het dienstverband. De werkgever hoeft je dan verder geen loon meer te betalen en krijg je een Ziektewetuitkering.
    De WAZO moet je dan zelf aanvragen. Dit kan vanaf vier weken voor je eerste verlofdag.
    Aanvragen van de WAZO als je een Ziektewetuitkering hebt, kan alleen telefonisch. Neem dan contact met ons op 0900-9294. Vraag dan om het formulier Aanvraag WAZO-uitkering.

Let wel hierop: Ga je met verlof in de periode tussen de zes en vier weken voor de dag na je vermoedelijke bevaldatum? Ben je in deze periode nog ziek? Dan heeft dat gevolgen voor de duur van je bevallingsverlof. Zie hier
    Voor actuele informatie over aanvragen van de WAZO zie hier

Ik wens je verder een voorspoedige zwangerschap.

Petra
    UWV Webcare Team

Share This Page