Hallo, ik heb een vraag. Na een slechte 20-weken echo en verschillende onderzoeken hebben wij moeten kiezen voor zwangerschapsonderbreking. Met 23 weken zwangerschap ben ik dan ook bevallen van ons kindje. Sinds de 20 weken echo sta ik ziekgemeld. Mijn baas heeft dit bij het UWV gemeld, aangezien het ziekte was naar aanleiding van zwangerschap. Inmiddels is het 1,5 week na mijn bevalling en belde het UWV me. Ze moeten gaan uitzoeken of het wel terecht is dat mijn werkgever bij hun claimt. Aangezien ik met 23 weken bevallen ben heb ik eigenlijk nergens recht op. Indien het dus als gewoon ziek wordt gezien moet mijn werkgever hier voor opdraaien. Nu moet ik op gesprek komen bij een arts om het hier verder over te hebben zodat ze het dan kunnen beoordelen. Ik snap dat ik geen recht heb op gewoon zwangerschapsverlof, maar staan voor dit soort situaties ook niet een paar weken vrij? Vreemd om ziekgemeld te staan zonder ziek te zijn, daarnaast heb ik wel gewoon een bevalling achter de rug die nogal wat impact heeft. Groeten Sofie
Beste Sofie, Als je vanwege zwangerschapsgerelateerde klachten je werk niet kunt doen, kan je werkgever een ziektewetuitkering bij UWV aanvragen. Je schrijft dat UWV gaat uitzoeken of het wel terecht is dat je werkgever een uitkering heeft aangevraagd. Dit is niet omdat er twijfel bestaat over de aanvraag. Er wordt altijd door een UWV-verzekeringsarts beoordeeld of je klachten het gevolg zijn van zwangerschap of bevalling. Alleen als dat het geval is, betaalt UWV de ziektewet. Zijn je klachten niet het gevolg van zwangerschap of bevalling, dan betaalt je werkgever loon bij ziekte. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare