Hallo UWV-team Misschien dat deze vraag, of een gedeelte ervan wel eens eerder is gesteld, maar vraag hem toch maar apart. Vind het zelf al ingewikkeld genoeg. Ik werk op oproepbasis in de kinderopvang. Nu is vanaf vorige week mijn verlof ingegaan. Normaal gesproken werkte ik 3 a 4 dagen in de kdv, maar de laatste maand, mede door weinig diensten, en last van de zwangerschap maar 1 dag gewerkt. Vandaag heb ik de gegevens ontvangen over mijn uitkering ontvangen, daarin wordt gesproken over een dagloon. Is dat dan van de dagen dat je de maand ervoor hebt gewerkt, (in mijn geval 1 dag) of is het over 5 dagen, ook al werk je niet 5 dagen? Als het dan over in mijn geval 1 dag gaat, kan je dan ook aanvulling krijgen als je man boven de bijstandslijn (of hoe dat mag heten) verdient? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen Marjolein
Beste Marjonlein1984, UWV gaat voor het berekenen van je dagloon uit van het SV-loon dat je gemiddeld verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór je zwangerschapsverlof. Als je loon in deze periode lager was door ziekte of onbetaald verlof, dan kijkt UWV naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin je niet ziek was of verlof had. De hoogte van je Zwangerschaps-uitkering is 100% van het dagloon. Het dagloon is omgerekend naar 5 dagen. Dit betekent dat UWV per week 5x het toegekende dagloon uitbetaald. Een aanvulling/toeslag is bij een Zwangerschaps-uitkering daarom niet mogelijk. Actuele informatie vind je op deze pagina. Ik wens je een fijn verlof. Met vriendelijke groet, René