ziektewet, en wazo vraag

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Sjarrel, Jun 21, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

Jun 28, 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    ik heb een 4 maanden contract deze loopt van 17 april tot en met 17 juli... nu hebben ze gezegd dat mijn contract niet verlengd wordt.

Nadelig is dat mijn zwangerschapsverlof 21 juli zou ingaan.
    hier heb ik nu geen recht op neem ik aan.

zelf ook staat in hun CAO dat als je je ziekmeld dat de eerste 2 dagen voor jezelf zijn en dat je dus niet betaald krijgt.

nu heb ik mezelf voor 3 dagen ziekgemeld gehad en loop dus best wat geld mis... de ziekte komt door mijn bekkeninstabieliteit en gigantische rugklachten.

is voor de ziektewet geen andere regeling voor zwangeren of geld dan alsnog de cao ivm eerste 2 dagen onbetaald?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sjarrel,

Als de vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum valt binnen 10 weken na het einde van het dienstverband kan je een zwangerschaps-en bevallingsuitkering (WAZO) aanvragen.

De werkgever vraagt de WAZO voor je aan. Hij vermeldt op de aanvraag dat de uitkering aan jou moet worden betaald omdat je per 17 juli 2011 uit dienst gaat.
    Actuele informatie vind je hier.

Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap kan de werkgever een uitkering voor jou aanvragen bij UWV. De verzekeringsarts van UWV bepaalt dan of de zwangerschap de oorzaak is van de ziekte.

De uitkering wordt aan de werkgever betaald en deze betaalt jouw loon door.
    Als je ziek bent door zwangerschap heb je geen wachtdagen.
    Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Share This Page