HELP! we zitten helemaal vast....

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mausi, 21 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.752
    646
    113
    Gelderland
    Mijn vriend en ik hebben een groot probleem.
    Ik ben al 5 jaar werkzaam in de zorg op een functie waar ik onregelmatige diensten heb. Tijdens de zwangerschap kwamen we er achter dat het werken in onregelmatige tijden, het bijna onmogelijk maakt om opvang te regelen. Ik werk namelijk ook nog eens elke week anders, dus niet standaard 'op woensdag de avonddienst'... dat is bij ons ook niet mogelijk.
    We hadden het enigszings opgelost, mijn vriend kwam af en toe eerder thuis uit zijn werk, mijn schoonouders en moeder passen op wanneer zij kunnen (werken zelf ook nog, dus het is een mega grote puzzel wat enorm veel energie kost).

Nu is mijn vriend onlangs ontslagen en heeft nu een prachtige nieuwe baan aangeboden gekregen. Echter wel met onregelmatige werktijden.... Dit valt gewoon NIET te combineren met mijn onregelmatige werktijden!!! We hebben ALLE opties besproken, doorgenomen, maar we krijgen de werkweek niet rond met oppas e.d. Daarbij, als hij 's avonds werkt, willen we dat onze kleine meid gewoon thuis naar bed kan, maar als ik die avond ook werk, waar moet ze dan heen!?!?!? :(

Alles is afgewogen, alle mogelijkheden besproken, maar de enige optie is, hij neemt de baan (hij werkt 40 uur, dus dat hij een baan heeft is het allerbelangrijkste).... en ik zeg mijn contract op en zoek zo snel mogelijk een baan waar ik normale werktijden heb. Echter is dit in de zorg bijna ONMOGELIJK!!! :x Vrijwel alles is onregelmatig en als er dan 1 van 1000 vacatures regelmatig is, dan is het zwangerschapsverlof vervanging voor 3 maanden o.i.d.

Mijn vraag is, waar heb ik recht op, als ik mijn contract op zeg (met pijn in mijn hart), heb ik dan recht op, als overbrugging, een uitkering.... We kunnen onze dochter (5 maanden) immers moeilijk alleen thuis laten....

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maussi,

Als je zelf ontslag neemt zonder dringende reden heb je geen recht op een WW-uitkering. Ik begrijp dat de problemen met oppas voor jullie dochter voor jou erg dringend zijn, echter de wet erkent het niet als een dringende reden om ontslag te nemen.
    Voor jou houdt dit in dat als je nu ontslag neemt omdat je geen oppas voor je dochter hebt, het recht op WW-uitkering vervalt.

Je kunt meestal voor de kosten van kinderopvang een vergoeding krijgen van de Belastingdienst. Dit heet een kinderopvangtoeslag. Misschien kan dit je helpen een oplossing voor de opvang van je dochter te vinden. Meer informatie hierover vind je op de site van de Belastingdienst.

Actuele informatie over dringende redenen om ontslag te nemen vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met deze lastige beslissing.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina