Mijn werkgever beweerd dat hij zelf het vakantiegeld moet betalen over mijn verlof, maar dit wordt toch geheel uitgekeerd door het UWV? Tevens werk ik ook op basis van bonussen naast mijn bruto basisloon, worden deze ook meegeteld bij het bepalen van de hoogte van de uitkering? Bedankt!
Beste Blije Doos, UWV berekent de hoogte van je WAZO aan de hand van je inkomen 4 weken of een maand voorafgaand aan je verlof. Alle loononderdelen waarover Sociale Verzekeringspremies worden afgedragen tellen mee. Als je beloning ontvangt op basis van een bonus regeling is het dus afhankelijk van het feit of de betaling hiervan premies zijn afgedragen. Van het salaris dat je verdient wordt maandelijks 8% gereserveerd en het totaal wordt (meestal) in mei door je werkgever aan je uitbetaalt Bij de betaling en berekening van de uitkering wordt uitgegaan van bruto bedragen waarbij nog geen reservering van vakantiegeld heeft plaatsgevonden. Dit houdt in dat de hoogte berekent is over het loon inclusief het vakantiegeld plaatsvindt. Bij de betaling wordt ook geen reservering van vakantiegeld gedaan. Je werkgever kan van het bedrag dat hij van UWV ontvangt voor jou, dus het vakantiegeld reserveren. Actuele informatie over de hoogte van je WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare