Ziektewet en zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door piri piri, 7 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Beste teamlid.

Ik zit momenteel in de zietewet en ben ook zwanger, (ziek door andere reden) Per waneer moet ik melden dat ik zwanger ben ? En wat zijn de gevolgen ? Ik heb begrepen dat er een wazo bestaat maar wat betekend dit ? En wat als ik na bevalling/ kraamtijd nog steeds ziek ben? Verval ik dan automatisch weer in de ziektewet ?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Piri piri,

Als je een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV hebt, ben je verplicht om alle wijzigingen in je gezondheid door te geven. Ik raad je aan om daartoe even contact op te nemen met de verzekeringsarts of re-integratiebegeleider. Dat kan met het wijzigingsformulier of via UWV Telefoon (0900 – 9294). Zij kunnen dan het re-integratieplan aanpassen.

Als je voor je uitgerekende datum niet meer herstelt van je klachten, heb je recht op een WAZO, dat is het zwangerschaps- en bevallingsverlof. Deze kun je 8 weken voor je uitgerekende datum aanvragen via UWV Telefoon. Je ZW stopt 6 weken voor je uitgerekende datum, omdat je dan 6 weken zwangerschapsverlof krijgt. Na de bevalling heb je nog recht op 10 weken bevallingsverlof.

Ben je na afloop van de WAZO nog ziek? Dan krijg je waarschijnlijk weer een zieketewet-uitkering. Dit gaat echter niet automatisch, je moet je zelf op de eerste dag na het verlof telefonisch ziek melden.

Op onze website vind je actuele informatie over de ZW en de WAZO.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Dank voor de reactie,
    Echter wat mij verbaasde dat toen ik contat opnam met UWV mij verteld werd dat ik die nog lang niet hoefde door tegeven, pas bij 6 weken voor bevallingsdatum was het voor hun relevant ivm de andere vorm van uitkeren.
    Pas als er medische verandereringen zouden zijn ( ziek door zwangerschap) DAN hoef ik dit door te geven. Echter waar ligt de grens, ziek of ziek door zwangerschap. Bijv. vermoediheid, is ben errug moe, maar ik 'was' al moe, alleen nu nog moeier...Moet ik dit melden en heeft dit dan gevolgen ?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Piri piri,

Wat vervelend dat je verschillende berichten hebt gekregen. Is het inmiddels wel aan de verzekeringarts doorgegeven? Dan hoef je pas 8 weken voor je uitgerekende datum weer contact op te nemen om het zwangerschaps- en bevallingsverlof aan te vragen.

Word je ziek door zwangerschap, dan moet je eerder contact opnemen. Je uitkering wordt hier dan op aangepast.

Ik weet niet waar de grens tussen “ziek” en “ziek door zwangerschap” ligt, dat kun je zelf waarschijnlijk beter beoordelen. Bijvoorbeeld als de verloskundige of gynaecoloog aangeeft dat je niet meer mag werken.

Ik wens je een goede zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina