Ik zal proberen het zo kort mogelijk uit te leggen als ik iets vergeet te melden hoor ik het wel zodat ik het toe kan lichten. Ik vraag me af hoe dit zit: Ik ben 15 augustus 2011 mijn bedrijf gestart. Echter kwam ik in dat jaar nog niet aan de urennorm van 1225 uur omdat ik startende was. Ik heb vorig jaar ook nog geen winst gemaakt omdat ik uiteraard ook kosten had. Nu wil ik weer in loondienst erbij gaan werken om voorlopig wat meer zekerheid te hebben. Ik kan echter kiezen uit 2 banen. 1 baan waar ik 3 maanden een contract krijg en dus niet zeker ben dat ik over 3 maanden nog werk heb. maar hier ligt wel mijn hart. de andere baan is voor 6 maanden. echter kleven hier nogal wat nadelen aan ook ivm opvang en werk en reistijden.. Ik ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben. Nog heel pril dat wel. En ik wist van het bestaan van de ZEZ uitkering af. Nu mijn situatie heel erg gaan veranderen ben ik me hierover gaan inlezen. En zag dat je in het jaar VOOR je zwanger werd aan de urennorm moet komen (wat bij mij dus NIET het geval is gezien de start datum van mijn bedrijf ) Of je ZEZ dagloon word bepaald naar aanleiding van je winst, welke ik dus in die paar maanden nog niet heb kunnen maken helaas. Hoe zit het nu als ik straks 3 maanden gewerkt heb in loondienst en dan zonder werk kom te zitten (naast mijn bedrijf dus) ? Dan heb ik ik niet 26 weken in loondienst gewerkt dus ook geen recht op WW ? Maar een nieuwe baan vinden bij die duur zwangerschap is erg lastig, en dan zou ik ook nog eens geen recht op WAZO of ZEZ hebben? Zijn hier regelingen voor dat wanneer je je bedrijf later het jaar gestart bent dat er naar het gewerkte aantal uren van dit jaar gekeken kan worden? Dit jaar kom ik namelijk zeer zeker aan die urennorm. Ik weet namelijk dat je WAZO uitkering in loondienst gekeken word naar de laatst gewerkte maand voor je verlof, en als je dan minder uren gewerkt hebt dan normaal er ook naar een periode van de maanden daarvoor gekeken kan worden. Zijn hier met de ZEZ ook dat soort uitzonderingen voor? Het zou namelijk wel heel erg zuur zijn dat ik eind oktober ergens moet bevallen en dit jaar ontzettend veel uren maak voor mijn bedrijf en waarschijnlijk wel winst maak en dan toch geen recht op ZEZ heb... Ik hoop dat het mij even goed uitgelegd kan worden . Alvast bedankt!
nog een extra vraag, wanneer er wel naar dit kalenderjaar word gekeken, word de ZEZ dan berekend op basis van je omzet of winst? ik heb geen flauw idee namelijk wat ik ervan moet verwachten en word op internet eigenlijk niks wijzer... want dan zou ik daar ook een beetje een schatting van kunnen maken, zulke dingen wil ik graag goed uitgevogeld hebben voor ik beslissingen maak
Beste Stampvamp, ZEZ-uitkering De hoogte van de ZEZ-uitkering wordt berekend over de winst of het aantal uren dat je als zelfstandige hebt gewerkt in het jaar vóór het jaar waarin de uitkering wordt uitgekeerd. Hieronder volgt de algemene informatie over de vaststelling van de hoogte van de ZEZ-uitkering. Heb je in dat jaar minder dan 1225 uren als zelfstandige gewerkt? Dan gaan wij uit van de gemiddelde winst over de laatste 5 jaar, waarbij de jaren met verlies op 0 (nul) worden gezet. Dit bepaalt de hoogte van je uitkering. Werk je op de ingangsdatum van je verlof minder dan een jaar als zelfstandige? Dan wordt de ZEZ over een kortere periode berekend. Winst : gewerkte dagen = grondslag. Heb je onvoldoende gewerkt en nog geen winst gemaakt? Dan heb je waarschijnlijk geen recht op ZEZ. WAZO-uitkering Als je nu 6 weken zwanger bent en je werkt 26 weken (6-maandencontract) dan heb je na afloop van het dienstverband alsnog recht op WAZO. Want als je in de 10 weken voor je uitgerekende datum nog een dienstverband hebt of had, kun je op basis daarvan wel aanspraak maken op een WAZO-uitkering. Hiervoor geldt geen minimum aantal gewerkte weken: de WAZO is altijd 100% van het loon over de laatste maand of 4 weken voor het verlof. Ook als je in deze periode van 10 weken voor de uitgerekende datum een WW-uitkering hebt, kom je in aanmerking voor WAZO. Maar om in aanmerking te komen voor de WW-uitkering moet je tenminste 26 weken hebben gewerkt. Op onze website vind je actuele informatie over ZEZ en WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariëlle UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare