Hallo, Ik hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden. Ik ben 15 september uitgeteld. Mijn zwangerschapsverlof zou met 36 weken ingaan. Nu heb ik toevallig de 2 weken daarvoor vakantie (is toevallig zo uitgekomen). Maar sinds vrijdag werk ik ivm bekkenpijn/bekkeninstabiliteit nog maar voor 33,33% (werk normaal 20 uur nu nog 12) Hoe zit dat nu met mijn verlof? Wanneer gaat dat dan in? Gewoon met 36 weken of eerder? Gr. Chantal
Beste Cantal, Als je bent ziek gemeld en de oorzaak van je ziekte ligt aan je zwangerschap, dan tellen vanaf 6 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum je ziektedagen als verlofdagen. Dit houdt voor jou dus in dat door je ziekmelding je verlof 6 weken voor 15 september ingaat. Vanaf 5 augustus gaat je verlof in. Hierdoor blijven de vakantiedagen die je eigenlijk zou opnemen ongebruikt. Dit vakantierecht kun je dus op een later tijdstip alsnog gebruiken. - Je ontvangt schriftelijk bericht over de ingangsdatum van je verlof van UWV. - Je overlegt met je werkgever over het opnemen van je vakantie. Actuele informatie over de duur van je verlof vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dankje voor je reactie. Geldt die regel ook als ik halve dagen werk (dus half ziekte) of alleen wanneer ik helemaal thuis blijf ivm ziekte door zwangerschap? In het laatste geval is er niets aan de hand en kan ik mijn vakantieuren gewoon opmaken. in het eerste geval dan zal ik met mijn baas moeten gaan overleggen hoe ik op een juiste manier van mijn vakantie uren afkom zodat ik niet blijf zitten met een overschot aan uren die ik volgend jaar waarschijnlijk ook niet op kan nemen.
Beste Chantal, Het feit dat je gedeeltelijk werkt heeft geen invloed op het toepassen van de regel. Ben je ziek in de periode van zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum tot de gekozen ingangsdatum van het verlof ? Dan tellen de ziektedagen mee voor de 16 weken WAZO. Ik wens je een goed verlof. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare