Oproepkracht

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Senna, 20 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Hallo,

Ik ben oproepkracht en heb nu door ziekte tijdens en door de zwangerschap (hyperemesis gravidarum) veel diensten moeten afzeggen/weigeren, me moeten ziekmelden en een aantal weken gewoon niet oproepbaar kunnen zijn. En niet werken betekend hier geen geld..

Het ziet er naar uit dat dit niet beter gaat worden momenteel en dat ik dus mij helemaal moet ziekmelden.

Wat zijn mijn rechten als ik oproepkracht ben? Ik las zelf op de uwv site dat je gewoon recht hebt op een zw uitkering? en dat ze dan kijken naar je laatst verdiende loon? (die is bij mij dus al minder dan normaal wegens een tijdje niet oproepbaar te zijn geweest )

Hoe moet ik deze uitkering regelen? moet ik dit zelf doen of mijn werkgever? En gaan ze kijken naar mijn laatst verdiende loon of kunnen ze ook gemiddelde van de afgelopen maanden pakken?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Senna,

Ook als oproepkracht heb je recht op een Ziektewetuitkering (ZW) wanneer je ziek bent als gevolg van zwangerschapsklachten. Meld bij je werkgever dat je door zwangerschapsklachten minder of helemaal niet meer kunt werken. Hij vraagt een ZW-uitkering aan. De verzekeringsarts van UWV nodigt je uit voor een spreekuur. Als hij beslist dat je klachten inderdaad het gevolg van je zwangerschap zijn, krijg je een ZW-uitkering.

De hoogte van je uitkering is gebaseerd op het loon dat je gemiddeld per dag hebt verdiend in de twaalf maanden voorafgaand aan de uitkering. Het is dus belangrijk dat je werkgever je ziekmeldt met ingang van de eerste dag dat je niet meer kon werken.

Deze ZW-uitkering stopt automatisch zes weken voordat je bent uitgerekend, omdat je dan recht hebt op zwangerschaps- en bevallingsverlof. Ook dit verlof moet je werkgever bij ons aanvragen.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina