Beste Uwv, Per April gaat mijn zwangerschapsverlof in (25 maart moet ik UWV bellen.) Wordt mijn ziektewet dan gewoon opgeschoven? Ik ga er niet vanuit dat ik na de bevalling hersteld ben kan ik dat na de bevalling gewoon weer doorbellen? Ik zou in augustus 2 jaar in de ziektewet zitten dus 3 maand opgeschoven is dat november hoe dan verder? Ik verwacht dat ik ooit wel weer kan werken maar niet hersteld zal zijn in november dus een WIA is niet nodig in mijn geval? Dan een WGA wanneer moet ik die aanvragen? Alvast bedankt ! Groetjes Fleur
Beste Fleur, Je wilt weten wat er met je Ziektewet gebeurt wanneer deze stopt vanwege je zwangerschapsverlof. Het klopt dat je na je verlof kan bellen om door te geven dat je nog steeds ziek bent. Heb je een werkgever? Dan bel je daarmee. Ben je niet meer in dienst van een werkgever? Dan bel je met UWV. De wachttijd van 104 weken (2 jaar) schuift inderdaad op met de periode van zwangerschapsverlof. De 88e week van je ziekte krijg je van UWV een brief waarmee je er op geattendeerd wordt dat je WIA (WGA is ook een soort WIA) kunt aanvragen. De aanvraag moet uiterlijk de 93e week van de ziekte zijn ingediend. Actuele informatie over de WIA aanvraag vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare