Goedemiddag, Ik heb een aantal vragen over de zwangerschaps- en de ww-uitkering. Mijn contract loopt 11 juli af en mijn uitgerekende datum is 26 augustus. Ik ga 17 juli met verlof en wil tijdens die paar tussenliggende dagen eigenlijk geen gebruik maken van een ww-uitkering. Mijn vraag is of ik na mijn zwangerschapsverlof recht heb op een ww-uitkering (ik voldoe, afgezien van de periode dat ik met verlof ben, aan de wekeneis) en wanneer ik deze aan moet vragen (1 maand voordat ik werkloos word of 1 maand voordat mijn verlof afloopt). Daarnaast zou ik graag willen weten of ik of mijn werkgever de zwangerschapsuitkering moet aanvragen en of de zwangerschapsuitkering inderdaad 100% van mijn laatstverdiende loon is. Hopelijk kunt u mijn vragen beantwoorden. Alvast hartelijk bedankt voor de moeite! Met vriendelijke groet, Florine
Beste Florine, Wanneer je aan de wekeneis voldoet, is het ook mogelijk pas na afloop van je zwangerschapsverlof WW te krijgen. In jouw situatie gaan we voor de wekeneis kijken naar de periode vóór je zwangerschapsverlof. De WW kun je aanvragen vanaf een maand voor hij moet starten en moet uiterlijk de tweede werkdag van werkloosheid (tweede werkdag na je verlof) gedaan zijn. Actuele informatie over de WW aanvraag na je zwangerschapsverlof vind je hier. Je zwangerschapsverlof kan worden aangevraagd door je werkgever. De hoogte van je zwangerschapsuitkering is een gemiddelde van je laatst verdiende loon. We kijken hierbij naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof. Dit noemen we de referteperiode. Heb je niet dat hele jaar bij je laatste werkgever gewerkt? Dan berekenen we het gemiddelde over de periode waarin je in dienst was. Actuele informatie over de berekening van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare