Mijn man zat al een hele tijd in de WW toen hij in de ziektewet terechtkwam. Nu moet hij eerst 13 weken van zijn WW opmaken voordat hij in de ziektewet komt begreep ik? Hij zit in de ziektewet vanwege een hernia. Hij was timmerman. Als hij hersteld is, verwachten we niet dat ie dit werk nog kan doen. Hij heeft verder geen diploma's. Wat zijn de stappen die hij kan ondernemen? Ik bedoel, krijgt ie hulp van het UWV hierin? Iets van reïntegratie? En als dat niet lukt voordat zijn WW afloopt? De bijstand in? Graag hoor ik van u, vóór ik gek wordt van mijn gepieker!
Best Jusi, Je man is ziek geworden vanuit zijn WW-uitkering. Je wil weten wat dit betekent voor zijn uitkering en welke stappen je man zelf kan ondernemen om weer aan het werk te komen. Wat gebeurt er als ik een WW-uitkering heb en ziek wordt? Bij ziekte wordt de WW-uitkering de eerste 13 weken doorbetaalt. De WW-uitkering stopt als je man langer ziek is dan 13 weken. Je man kan dan in aanmerking komen voor een Ziektewet-uitkering. Als je man daarna hersteld is, kan hij de WW-uitkering laten herleven. De duur van de WW-uitkering wordt verlengd met de duur van de Ziektewet-uitkering. Vindt je man geen werk nadat hij hersteld is en voordat zijn WW-uitkering de maximum duur heeft bereikt? Mogelijk kan je man dan in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering van de Gemeente. Actuele informatie vind je op deze pagina. Re-integratie en ondersteuning tijdens ziekte: Samen met een medewerker van UWV kijkt je man hoe hij weer snel beter kunt worden. Is je man langer ziek? Dan bekijkt hij samen met een medewerker van UWV wat zijn mogelijkheden zijn om ander werk te doen wat hij eerder deed. Blijkt dan dat je man zijn oude beroep als timmerman niet meer kan doen? Er wordt dan gekeken wat voor werk je man dan wel zou kunnen doen. Daarnaast wordt dan ook bepaald of je man hier extra ondersteuning voor nodig heeft. Denk dan bijvoorbeeld aan: een aanpassing op de nieuwe werkplek of het volgen van een training of cursus. Tijdens de re-integratie doorloopt je man een aantal stappen. Je man kan het beste dit stappenplan bekijken. Daarin staat precies wanneer hij welke stap moet nemen en wie hem daarbij ondersteunt. Actuele informatie over re-integratie tijdens ziekte vind je op deze pagina. Ik wens je man sterkte met zijn gezondheid en zijn re-integratie. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare