goedemorgen, ik had een vraag aan jullie, momenteel heb ik een baan, mijn contract loopt tot eind september en word niet verlengd. dat weet ik nu al (gelukkig) hoogst waarschijnlijk kan ik nu een andere baan krijgen voor 3 maanden, juli, aug, sept. daarna is het maar de vraag of ik daar in dienst kan blijven of niet, dat kunnen ze mij nu nog niet zeggen. de nieuwe baan die ik kan krijgen is meer mijn richting, mijn beroep en mijn ding, ik zou er dus heel graag voor gaan. maar wat als ik geen verlenging krijg en dus eind sept echt op straat sta. heb ik dan recht op een ww uitkering? of krijg ik die dan niet omdat ik er zelf voor kies om een baan aan te gaan die maar voor 3 maanden is? ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen geven! alvast hartelijk bedankt! groetjes Nicole
Beste Nicole, Je wilt weten of je voldoet aan de wekeneis van de WW-uitkering. Daarnaast wil je weten of je als verwijtbaar werkloos kan worden beschouwd wanneer je eind september geen verlenging krijgt van je arbeidsovereenkomst. Voor de wekeneis is het van belang dat je van de 36 weken voor je eerste werkloosheidsdag minimaal 26 weken gewerkt hebt. Het maakt daarbij niet uit voor hoeveel werkgevers je in deze periode hebt gewerkt. UWV kijkt dus niet naar de gewerkte weken van het dienstverband waar je werkloos uit wordt. UWV Webcare is niet bevoegd om over verwijtbaarheid een beslissing te nemen. Die ontvang je van de behandelaar die jouw WW-aanvraag in behandeling zal nemen. Ik zal hieronder uitleggen waar in jouw siuatie naar wordt gekeken: Omdat je nu al weet dat je baan niet wordt verlengd is het goed dat je bent gaan kijken naar een andere baan. Je schrijft dat je die nieuwe baan hoogstwaarschijnlijk kan krijgen, maar niet weet hoe de toekomst zal lopen. UWV zal jou vragen om welke reden je ontslag hebt genomen uit je huidige baan waarin je nu werkt. Omdat je sowieso geen verlenging krijgt vanuit je huidige baan maakt het voor je eerste werkloosheidsdag geen verschil of je deze baan accepteert. Zou je bijvoorbeeld hierdoor een maand eerder werkloos worden? Dan zou je door UWV als verwijtbaar werkloos kunnen worden beschouwd. Actuele informatie over de wekeneis vind je hier en verwijtbaar werkloos bij opzegging van een contract hier. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare