Ziektewet, zwangerschap, ontslag?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Loui, Sep 14, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Loui

Loui Lid

Sep 14, 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Sinds ruim een jaar ben ik in verband met fysieke klachten in de ziektewet terecht gekomen. 2 operaties verder en ontzettend veel fysio is het nog steeds niet opgelost.
    Ik ben zwanger geraakt en krijg nu stelt mijn werkgever nadat ik heb verteld dat ik zwanger ben voor om uit dienst te gaan en mij voor eventueel inkomstenverlies te compenseren. Dit zodat ik niet het reïntegratie traject in hoef.
    Alleen stel dat ik na mijn zwangerschap nog steeds fysiek niet in staat ben te werken wat gebeurd er dan?
    Ik neem aan dat ik dan geen recht heb op uitkering?
    Mag dit überhaupt wel op deze manier?
    Waar kan ik terecht voor advies?

Groeten L.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Goedemorgen Loui,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je geeft aan dat de werkgever je voorstelt om uit dienst te gaan vanwege zwangerschap.
    En je vraagt waar je terecht kunt voor advies en of je na de zwangerschap nog wel recht op een uitkering zou hebben.

Het ontslag dat de werkgever voorstelt is een ontslag met wederzijds goedvinden. Je hoeft daar niet mee akkoord te gaan.
    Tijdens ziekte geldt een ontslagverbod. Als je akkoord gaat met ontslag dan loop je het risico dat je geen Ziektewetuitkering van UWV krijgt.

Actuele informatie over het ontslag met wederzijds goedvinden vind je hier.

[FONT=&quot]Als je zwanger bent en je werkgever wil je ontslaan, dan kan het verstandig zijn juridisch advies in te winnen. Je kunt advies vragen bij je rechtsbijstandsverzekering, je vakbond of bij het Juridisch Loket. Zij kunnen je helpen en adviseren.[/FONT]
    [FONT=&quot]Voor actuele informatie over advies bij dreigend ontslag kun je hier kijken.
    [/FONT]

Ik wens je een goede zwangerschap en een spoedig herstel.

Met vriendelijke groet,

Peter
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare[url]

Share This Page