Eerst WW of WAZO?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mlw, 14 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mlw

mlw Nieuw lid

14 sep 2015
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Helaas heb ik te horen gekregen dat mijn contract die per 14 oktober verloopt, niet wordt verlengd. Ik ben op 15 december uitgerekend en zou per 3 november met zwangerschapsverlof kunnen (6 weken van te voren).

Ik heb met mijn arbeidsverleden recht op 6 maanden ww. Nu heb ik gehoord dat als je contract afloopt binnen 10 weken voor je uitgerekende datum (bij mij het geval) je nog 100% van je dagloon krijgt uitbetaald aan WAZO.

Moet ik nu eerst voor 2 weken de WW in - van 14 okt tot 3 nov - en vanuit daar WAZO aanvragen? Zo ja, wordt mijn WAZO dan niet berekend vanuit mijn WW-dagloon (75%) ipv 100% van mijn huidige dagloon?

Kan ik er ook voor kiezen om 2 weken onbetaald thuis te zitten - van 14 okt tot 3 nov -, daarna de WAZO in te gaan voor 16 weken en na afloop van de WAZO mijn WW van 6 maanden in te laten gaan?

Ik hoor het graag!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste mlw,

Jammer dat je contract niet verlengd wordt.

Je vraagt je af hoe het nu moet met aanvragen van een WW-uitkering en een Zwangerschaps-uitkering.

Nadat je contract is afgelopen moet je binnen 1 week een WW-uitkering aanvragen. Dit kan ook eerder, vanaf 1 maand voor je laatste werkdag. Het is niet mogelijk om de WW pas na je verlof aan te vragen.

Je ontvangt tot 4 november WW. Vanuit de WW kan je de WAZO aanvragen. De hoogte van je dagloon tijdens de WAZO is 100% van het vastgestelde dagloon.
    Na afloop van het verlof kan je (indien nodig) de WW-uitkering verder laten lopen.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier en van de zwangerschapsuitkering hier.

Ik wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare[/url]

Deel Deze Pagina