Hallo, Ik heb 2 vragen: Over 4 dagen is mijn bevallingsverlof afgelopen en zou ik weer aan het werk moeten. Nu is mijn contract bij mijn huidige werkgever niet verlengd, dit contract liep tot 1 november, terwijl mijn bevallingsverlof tot 7 november loopt. Wie betaald mijn verlof in de dagen tussen 1 en 7 november? En moet ik daar iets voor regelen of gaat dit vanzelf? Heb ik recht op en WW uitkering vanaf 8 november? Tijdens mijn zwangerschap heb ik vanwege bekkeninstabiliteit lange tijd in de ziektewet gezeten. Mijn bekken is al grotendeels weer hersteld, maar nog niet op het oude niveau. Dat betekend dat ik dus wel al aan het werk kan, maar ik ben nu nog niet in staat om elke baan aan te nemen. Op dit moment ben ik al druk aan het solliciteren naar functies waarvan ik denk dat ik ze wel aankan. Maar het beperkt de keuze wel enorm. Het ziet er naar uit dat mijn bekken gewoon helemaal gaat herstellen, maar dat kost nog wat tijd. Ik zal dit zoiezo telefonisch aan jullie melden op de laatste dag van mijn verlof. Mijn vraag is, heb ik nog steeds recht op een vorm van ziektewet doordat ik nog niet 100% genezen ben?
Beste Morgan, UWV betaalt je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Meestal betalen we dit aan je werkgever. Aangezien je contract is beëindigd, zal de WAZO vanaf 1 november tot de einddatum aan jou worden betaald. Je werkgever zou dit aan UWV moeten melden. Ik kan zo niet voor je controleren of dit ook is gebeurd. Daarom raad ik je aan om even contact op te nemen met UWV Telefoon (0900 9294), om te controleren of de uitkering is gewijzigd. Of je na afloop van de WAZO een WW-uitkering of Ziektewet-uitkering moet aanvragen, kun je zelf het beste beoordelen. Voor de WW moet je beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ben je dat, dan kun je WW aanvragen. Dat kan digitaal via www.werk.nl. Ben je nog niet volledig in staat om te werken, dan vraag je een ziektewet-uitkering aan. Dat doe je op de eerste dag na het verlof, via UWV Telefoon. De verzekeringsarts zal beoordelen of je in aanmerking komt voor een Ziektewet-uitkering. Wanneer je hiervoor niet in aanmerking komt, kun je alsnog WW aanvragen. Actuele informatie vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare