Goedemorgen, Sinds 17 november heb ik een tijdelijk contract voor 12-32 uur in een winkel, voor 7 maanden (waarvan 1 maand proeftijd is geweest). Zij wisten dat ik zwanger was toen ze mij aannamen en direct op mijn eerste werkdag heb ik een zwangerschapsverklaring ingeleverd. Dit is allemaal keurig geregeld. Inmiddels ben ik best vaak 'ziek': ik ben 1 keer daadwerkelijk ziek geweest met griep, de andere keren had ik een bloeding en/of extreme pijn aan mijn buik en rug. Ik vraag mij nu af of het niet verstandiger is om de ziektewet in te gaan. Het laatste trimester van mijn zwangerschap vallen mij enorm zwaar, terwijl de eerste twee prima gingen, daar fietste ik zonder problemen doorheen. Ik vind het vooral erg vervelend om mijn leidinggevende en collega's iedere keer te moeten teleurstellen want ze rekenen uiteraard wel op mij. Dus hierbij: is het verstandiger om de ziektewet in te gaan? En op hoe veel geld heb ik dan recht, als ik al ergens recht op heb? Hoe regel ik dit? Met vriendelijke groetjes, Rachelle
Goedemiddag RachelleNM, Je wilt weten of het verstandig is de Ziektewet in te gaan, wat de hoogte van een eventuele Ziektewet-uitkering zal zijn en hoe je dit kan aanvragen. Voel je jezelf te ziek om je werkzaamheden uit te kunnen voeren? Dan is mijn advies om jezelf ziek te melden bij je werkgever. Je kunt ook gedeeltelijk in de Ziektewet als je nog wel een aantal uren in de week kunt werken. Of het verstandig is de Ziektewet in te gaan bespreek je met je werkgever. Ik kan me best voorstellen dat je het vervelend vindt om je collega?s teleur te stellen, maar je moet ook aan jezelf denken en aan je ongeboren kind. Ik ga er vanuit dat je jezelf wilt ziek melden als gevolg van je zwangerschap. Vindt de verzekeringsarts van UWV ook dat je ziek bent als gevolg van je zwangerschap? Dan heb je recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. UWV baseert de hoogte van de Ziektewet-uitkering op basis van wat jij gemiddeld verdiend hebt aan SV-loon in de referteperiode voor je eerste ziektedag bij je werkgever. Hiervan ontvang jij 100%. En wat betreft je laatste vraag; je werkgever vraagt de Ziektewet-uitkering voor je aan. Actuele informatie over de berekening van het dagloon van de Ziektewet vind je hier en ziek bij een werkgever hier Ik wens je heel veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Sterkte! Met vriendelijke groet, Martijn [FONT="]UWV Webcare Team[/FONT]