Operatie dochter en zorgverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door nelta, 23 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Binnenkort wordt onze dochter geopereerd. Het gaat om een opname van 2-3 dagen en ik vroeg me af wat mijn rechten omtrent zorgverlof nu zijn.

Tijdens de opname moet ik er sowieso bij zijn, omdat ik borstvoeding geef en onze dochter geen liefhebber is van de fles en na de operatie (lipsluiting) waarschijnlijk helemaal niet. Daarna willen wij haar ook nog een weekje thuis houden.

Daarnaast heb ik nog een andere vraag
    De operatie is verzet van 3 naar 18 april. Nu zou ik eigenlijk 2 april weer moeten beginnen, maar dat had ik verzet naar 12 april ivm de operatie en het kdv zou pas beginnen op 17 april. Nu zal ik waarschijnlijk wel 2 april moeten beginnen (haast geen vakantiedagen meer), maar wat is het nu niet kan regelen met de opvang voor die 2 weken?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Hoi Nelta!

Spannend zeg, Noors operatie! Focus je niet teveel op die 2 a 3 dagen, L. was de eerste keer meer dan een week onder de pannen en haar latere operaties gingen sneller, dus de dagen die ze in het zkh afgeven zijn een indiocatie. L. wou na de opartie na 2 dagen zlweer de fles, vergis je niet hoe snel die kleintjes over de pijn heen zijn, en ze kennen ook geen angst (zo van: oh jee dit gaat pijn doen) dus het kan je nog best meevallen.

Vwb zorgverlof: Kortdurend zorgverlof is officieel alleen voor als je de enige bent die voor je zieke kind kan zorgen. Sommige werkgevers doen daar moeilijk over, omdat formeel in het ziekenhuis je kind geen zorg nodig heeft van jou. Maar gewoon aanvragen. Per 12 maanden kun je 2x het aantal uren opnemen dat je in de week werkt.

Om de periode van opvang te overbruggen is het enige dat ik kan bedenken dat je onbetaald verlof opneemt, of heel erg zeuren bij de opvang. Of voor een periode van twee weken een gastouder of zo inschakelen.

In ieder geval zou ik contact opnemen met je werkgever en deze dingen open met hem bespreken. Dus kortdurend zorgverlof aanvragen en je probleem met de opvang uitlegen. Misschien is hij wel hardstikke coulant en mag je je vakantiedagen in het vooruit opnemen (dat je in de min staat zeg maar). Dan kun je misschien van de zomer niet op vakantie maar dat is van later zorg. Mijn ervaring is dat werkgevers het zo zielig vinig en zo meeleven met een kindje dat al zo jong geopereerd moet worden dat ze heel cooperatief zijn.

Succes straks!

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik ben waarschijnlijk wel de enige bij wie ze dan wel drinken. Flesje lukt wel, maar met veel moeite en ik mag er dan ook niet bij zijn, want dan wil ze sowieso niet. Dus wat dat betreft zou zorgverlof wel opgaan denk ik.
    Ik verwacht dus niet dat ze na de operatie gelijk het flesje weer pakt en veel liever bij mij drinkt.

Qua opvang zijn ze meestal wel redelijk flexibel, maar ik baal er zelf van dat ik nu ineens 2 april moet beginnen ipv 12 april. Ik was nu vooral met de operatie bezig en nog niet met werken en eigenlijk wil ik dr nog helemaal niet wegbrengen :(:(

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Inmiddels contact gehad bij met mn leidinggevende. Die vier dagen vrij kan, maar ze verwachten wel wat terug, dus die dagen die ik eerst had vrijgenomen wel werken. Ik mag er nog het weekend over nadenken wat ik wil.
    Verder heb ik het kdv gebeld over opvang voor begin april, die bellen straks terug.
    Ook heb ik naar P&O gemaild met de vraag over zorgverlof, ik wil eigenlijk die anderhalve week na de operatie (4 dagen) zorgverlof, dan zou ik ook nog wat vakantiedagen over hebben.

5. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    maar hoe doe je het dan normaal gesproken met een flesje als ze naar het kdv zou gaan?

Ik zou als het enigszins financieel mogelijk is er voor kiezen om een maandje ouderschapsverlof op te nemen. Je krijgt dan een vergoeding van ongeveer 700 euro van de belastingdienst en hebt dan nog geen kdv kosten. Misschien dat je het daarmee redt?

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #6 nelta, 23 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2012

Ze gaat volgende week wennen voor het eerst en het lukt dus nu pas net een beetje met de fles.

Ik neem sowieso al een dag in de week ouderschapsverlof, dat doe ik al sinds mijn zoontje er is en dat ligt allemaal vast in principe. En met mn werk is het ook niet echt een optie, om dat te doen helaas. Ik heb mn eigen spreekuren met patiënten en dat staat al aardig vol nu ben ik bang. Anders was het wel een goed idee geweest.

Deel Deze Pagina