Hallo, Ik ben net aan mijn zwangerschapsverlof begonnen, nu vroeg ik mij af, voor de uitkering, kijken jullie naar mijn gemiddelde inkomen van de afgelopen 3 maanden, of naar de uren die ik op contract heb? Ik heb 17 uur contract... (horeca cao) maar werk altijd 30 uur per week... mijn baas zegt dat hij mij niet meer dan 17 uur kan geven. Hebben er al zoveel discussies voor gehad. Alvast bedankt!
Beste Zwaluw88, Je wilt weten hoe de hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend. De zwangerschapsuitkering is 100% van je dagloon. Het dagloon wordt berekend aan de hand van het SV-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je zwangerschaps- en bevallingsverlof begon. Het SV-loon vind je terug op je loonstrookje, dit is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald. Er wordt dus niet gekeken naar je contracturen maar naar het SV-loon van de gewerkte uren. Heb je langer dan een jaar bij deze werkgever gewerkt? Dan kijken we naar een periode van 1 jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan je verlof. Dit is de referteperiode. Om het dagloon te berekenen delen we je SV-loon van de referteperiode door 261 (gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar). Heb je korter dan 1 jaar bij de laatste werkgever gewerkt? Dan wordt het dagloon op een andere manier berekend. - Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Dan wordt het SV-loon gedeeld door het aantal dagloondagen vanaf het begin van je dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode. De uitkomst is je dagloon. - Ben je na het eind van de referteperiode in dienst gekomen? Dan wordt er gekeken naar de periode vanaf het begin van je dienstverband tot de dag waarop je met verlof gaat. Actuele informatie over berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een goed zwangerschapsverlof verder. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare