Beste UWV, Ik heb een paar weken geleden ontslag gekregen op staande voet van mijn baas, hij beschuldigt mij van integriteitsfraude terwijl ik absoluut niks heb gedaan! Ik heb dit ook gemeld bij UWV, inmiddels gaat mijn jurist van mijn rechtsbijstandverzekering een kortgeding dagvaarding opstellen en gaan we t ontslag aanvechten. Ik ben echt radeloos, ik krijg nu helemaal geen inkomen meer, hoe zit het met recht op WW zolang er geen grechtelijke uitspraak is? En dan nog een vraag, als ik zwanger zou worden, krijg je dan ondanks dat je geen uitkering hebt wel een soort van zwangerschapsuitkering? Goetjes Meisje26
Beste Meisje26, Wat rot voor je dat je op deze manier ontslagen bent. Je hebt geen inkomsten en wilt weten hoe het zit met je recht op een WW-uitkering zolang er geen gerechtelijke uitspraak is. Als nog niet duidelijk is of je verwijtbaar werkloos bent of niet, zal UWV je geen WW-uitkering toekennen. Ik kan me voorstellen dat je in de problemen komt omdat je nu geen inkomsten hebt. Je zou hiervoor (tijdelijk) een bijstandsuitkering aan kunnen vragen. Ik raad je aan om met de jurist te overleggen hoe je dit het beste kunt doen. Verder wil je weten wat er gebeurt als je zwanger zou worden en je hebt nog geen uitkering. Tijdens je zwangerschap zou in eerste instantie de WW-uitkering gewoon doorlopen. In jouw situatie is dit nog niet bekend. Je hebt recht op een zwangerschapsuitkering als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je dienstverband of binnen 10 weken na het einde WW-uitkering ligt. Actuele informatie over de voorwaarden voor een WW-uitkering vind je hier. Ik wens je veel sterkte en hoop voor je dat er snel een oplossing voor je komt. Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare