Hoi, Zijn er mensen die een baan hebben waarbij ze meer verdienen dan het maximale dagloon wat het UVW aan je werkgever vergoed tijdens je zwangerschaps/bevallingsverlof? Het maximale dagloon is 3654,00 bruto per maand. Ik heb ergens gelezen dat de werkgever en de werkneemster wel kunnen overeenkomen dat de werkgever de uitkering van de werkneemster aanvult tot 100% van haar bruto loon. Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik heb internet al af gezocht kom verschillende manieren van uitleggen tegen. Misschien regelen sommige CAO's het? Ik heb geen idee, wie het weet mag het zeggen.
De regel is dat je tijdens zwangerschaps- en bevallingsverlof 100% van je salaris krijgt doorbetaald, met als maximum het maximumdagloon. Als je inkomen hoger ligt dan dat, daalt je inkomen dus tijdens je verlof. In de CAO kan uiteraard overeengekomen zijn dan de werkgever dat aanvult tot 100%. Ik ben het nog nooit tegengekomen eigenlijk.
Ik heb in alle bij mijn zwangerschappen tijdens het verlof volledig doorbetaald gekregen (minus reis- en onkostenvergoeding). Pim
100% doorbetaald bij zwangerschap- en bevallingsverlof en ik zit ruim boven het genoemde maandloon. Mijn werkgever vult aan (Dat geldt voor de hele zorgsector, onderwijs, en overig (semi) overheid)
Volgens mij wordt het vaker wel dan niet aangevuld. Maar dat is dus ook een reden waarom het lastig is voor een hogere functie een baan te vinden als je zwanger bent. Je kost namelijk dus geld als je met verlof gaat (naast de gebruikelijke prestatieverlies voor het bedrijf wat met hogere functies ook groter is).
Ik heb ook gewoon 100% doorbetaald gekregen, ondanks dat mijn loon hoger is dan de uitkering. Ik werk dan ook bij de overheid.
Ik werk niet bij de overheid (kleine zakelijke dienstverlener, geen CAO maar een eigen arbeidsvoorwaardenreglement), maar zelfs mijn werkgever vult tot 100% aan. Gemiddeld is bij ons het max dagloon gelijk aan 70% van het werkelijk bruto salaris (voor het 'directe' personeel dan; bij de ondersteuning zullen de meesten onder het max dagloon zitten). Klopt dus als een bus dat voor deze functies een zwangere werknemer geld kost - en voor een behoorlijke omzetdaling zorgen.
Mijn uitkering werd ook door mijn werkgever aangevuld tot mijn volledige salaris. Ik werk niet bij de (semi-)overheid, maar bij een commerciële dienstverlener. Voor zover ik uit de teksten op de overheidwebsites heb kunnen halen is je werkgever dit echter niet verplicht, maar ik weet het niet helemaal zeker. Ik vond ze erg onduidelijk.