Geachte heer/mevrouw, Ik had een vraagje. Ik ben 27 oktober uitgerekend en zou 16 september met zwangerschapsverlof gaan. Doordat ik snachts helemaal of haast niet slaap zit ik nu in de ziektewet. Mijn verloskundige heeft gezegd dat ik moet rusten. Ik werk ook in een winkel, met warme dagen zoals afgelopen weken liep de temperatuur in de winkel soms op tot 32 graden omdat we geen airco hebben. door duizeligheid en bijna flauwvallen was ik genoodzaakt eerder te stoppen. Mijn vraag is nu: Begint mijn zwangerschapsverlof nu wel 16 september of is die nu al ingegaan, zodat mijn zwangerschapsverlof ook 3 weken eerder stopt,ik hoop namelijk van niet omdat ik zometeen graag langer geniet van mijn kindje. En dan had ik nog een vraag: Of je uit huis mag gaan tijdens een ziektewet. Sochtends slaap ik vaak mijn roes uit omdat ik snachts nauwelijks slaap, zo rond een uur of 4 word ik wakker. Mag ik dan bijvoorbeeld wel uit huisVoor een boodschap te doen of een rondje te fietsen of lopen. Ik denk namelijk dat dit wel goed is om te blijven bewegen. Met vriendelijke groet, Ilona.
Beste Ilona, Je bent ziekgemeld bij je werkgever en hebt nu een aantal vragen. Begint mijn zwangerschapsverlof nu wel 16 september of is die nu al ingegaan Je werkgever meldt je ziek bij UWV. UWV neemt de aanvraag voor een Ziektewet-uitkering in behandeling. Omdat je ziek bent gelden vanaf 6 weken voor je uitgerekende datum de ziektedagen als verlofdagen. Je gaat dus eigenlijk 6 weken voor de bevallingsdatum verplicht met verlof. Bij jou gaat het verlof dus in op 16 september. Of je uit huis mag gaan tijdens een ziektewet. Binnen enkele dagen na ontvangst van je ziekmelding neemt UWV contact met je op. Je overlegt met de medewerker die je gaat bellen wanneer je beschikbaar moet zijn voor controle. Vergeet niet dit ook met de arbo-arts en/of werkgever te bespreken. Actuele informatie over ziek zijn voor je verlofperiode vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor uw reactie. Het UWV heeft mij al gebeld,die hebben mij er alleen niks over verteld. Wat kan ik nu het beste doen?
Beste Ilona, Is er al een terugbelafspraak met je gemaakt? Dan ontvang je hiervan een schriftelijke bevestiging. Hierin staat wanneer je beschikbaar moet zijn voor controle. Is er geen terugbelafspraak gemaakt? Informeer dan via UWV telefoon (0900-9294) wat UWV hierin van je verwacht. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare