Begin chatgesprek 4,6K personen vinden dit leuk Publieke organisatie 18:41 Hallo, als gevolg van een zwangerschap ben ik in mei 2016 in de ziektewet terecht gekomen, mijn bevallinsverlof is in november ingegaan en op 19 december 2016 ben ik bevallen van een dochter. Mijn verlof is afgelopen op 28 februari 2017. Aansluitend heb ik daaraan vakantie opgenomen omdat mijn leidinggevende al signalen had gegeven dat zij het contract niet zou verlengen als gevolg van de ziektewet rondom de zwangerschap en bevalling. Dit heeft ze uiteindelijk niet zo in mijn dossier vernoemd echter telefonisch wel zo laten blijken. Nu is het zo dat ik van mijn bevalling/ zwangerschap nog niet hersteld ben, want ik zit nog met behoorlijke bekkeninstabiliteit, mijn gewrichten in het bekken schieten regelmatig in de verkeerde stand wat dagelijks gepaard gaat met hevige pijn waardoor zitten, lopen etc. moeizaam gaat en erg moeilijk is. Mij ziek gemeld bij mijn leidinggevende accepteerd ze mijn ziektemelding niet en wil ze dit eerst met haar personeelsadviseur overleggen. Graag leg ik jullie deze casus voor en hoor hierover graag jullie reactie.
Hoi SandraN, Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je dochter. Ik begrijp dat je telefonisch met je leidinggevende had afgesproken dat je na je verlof vakantiedagen zou opnemen. Deze afspraak is niet opgenomen in je dossier. Nu ben je onverhoopt, na de bevalling, nog ziek. Je hebt dit gemeld bij de leidinggevende en daarna is het onduidelijk wat er gedaan wordt met je ziekmelding. Omdat je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap kan de werkgever je ziek melden bij UWV. Je hebt dan recht op een ziektewetuitkering. Zie deze link: Einde WAZO-uitkering - UWV - Voor Particulieren. Is je contract afgelopen en ben je nog ziek ten gevolge van de bevalling? Dan meldt de werkgever je ziek uit dienst bij UWV. Meldt de werkgever je niet ziek uit dienst? Bel dan met onze klantenservice: Contact met UWV - UWV - Voor Particulieren. Kom je er niet uit met de leidinggevende over je ziekmelding? Of als de leidinggevende je ziekmelding niet wil aannemen, dan kan je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV: Re-integreren tijdens mijn ziekte - UWV - Voor Particulieren. Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt. Met vriendelijke groet, Jantina UWV WebcareTeam