Werkgever werkt niet mee

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 23vlindertje, 9 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 23vlindertje

23vlindertje Nieuw lid

9 mrt 2017
    1
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo UWV webcare team,

Aangezien ik vermoed dat mijn sitiuatie wat anders dan anders is, en ik het soms lastig vind om mijn verhaal goed te verwoorden, probeer ik het even via deze weg.

Eind Januari ben ik bevallen van een levenloos kindje. Ik wist niet dat ik zwanger was en heb mijn werkgever dus ook nooit kunnen inlichten, laat staan dat ik voor de bevalling verlof heb opgenomen. Wel heb ik mij de week voor de bevalling ziek moeten melden.

2 Dagen na de bevalling heb ik mijn werkgever telefonisch ingelicht. De dag daarna heb ik hem een bericht gestuurd met de vraag hoe het verlof en loon etc. te werk gaat, ik heb mij daar uiteraard nooit in verdiept. Hij gaf aan er al mee bezig te zijn..

Inmiddels zijn we ruim 6 weken verder en is er nog niks geregeld. Ik heb hem meerdere malen aangegeven dat hij contact met jullie moet zoeken (ikzelf heb jullie ook gebeld maar er werd aangegeven dat alleen de werkgever WAZO aan kan vragen) maar dit gebeurd maar niet.

Tevens is er ook nog geen loon betaald waar sowieso wel recht op heb van de weken voor mijn bevalling.

Nu is mijn vraag dus ook, wat kan ik hier mee doen? Kan ik zelf echt geen beroep doen op de WAZO? Kunnen jullie hier mijn werkgever op aanspreken?

Na alle hectische weken wil ik langzaam de draad oppakken maar dat gaat nu dus niet, zolang ik niet weet wat mijn plichten en rechten zijn. Ik word er inmiddels machteloos van.

Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk genoeg is en dat jullie mij kunnen helpen.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Vlindertje23,

Gecondoleerd met het verlies van je kindje.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de werkgever geen bevallingsverlof voor je heeft aangevraagd. Door jouw situatie was je niet in staat om de werkgever op tijd in te lichten over je zwangerschap. Je bent nu 6 weken verder en er is nog steeds geen duidelijkheid over het verlof.

Is de zwangerschap beëindigd na de 24e week? Dan heb je recht op bevallingsverlof van maximaal 16 weken. Is de zwangerschap geëindigd voor de 24e week en omdat je wel ziek bent door de bevalling, kan de werkgever voor jou ziektewetuitkering aanvragen bij UWV. Zie deze link voor meer informatie: Na de aanvraag van de uitkering - UWV - Voor Werkgevers.

Is er een verschil van mening tussen de werkgever en jou over je ziekmelding? Of als de werkgever je ziekmelding niet wil aannemen, dan kan je een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV: Re-integreren tijdens mijn ziekte - UWV - Voor Particulieren.

Sterkte in je situatie.

Met vriendelijke groet,
    Jantina
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina