Hallo Ik ben momenteel 39 weken zwanger en het einde is in zicht, helaas heb ik een hele nare zwangerschap gehad en was ik al vroeg, vanwege hevige bekkeninstabiliteit bij huis. Dit heeft ervoor gezorgd dat het genieten van mijn zwangerschap niet echt gelukt is. Daarnaast heb ik nog 3 kinderen thuis welke wel de nodige aandacht en verzorging nodig hebben, Het heeft voor mij een positieve en negatieve werking gehad. Negatief als in het 100% afhankelijk zijn van mijn werkende man en of anderen, het niet kunnen wat je zo graag wil, de lichamelijke klachten , gevolg van veel thuis zijn en in een rolstoel zitten, zorgden dus ook voor mentale klachten, frustratie zat erg hoog en het gevoel dat men van buitenaf je niet begrijpt is natuurlijk ook aanwezig. want je bent immers zwanger en dat ik geen ziekte ... en dit klopt! maar helaas als gevolg van zwangerschap wel (tijdelijk) invalide. maar het heeft ook zeker een positieve werking gehad, Ik heb hierdoor veel tijd en ruimte gehad om na te denken. Ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat zodra ik weer een beetje op de been ben er daar wil zijn voor mijn gezin en dan met name de kinderen, Tijd in halen wil natuurlijk niet, maar tijd investeren wil zeker! Wij zijn eerder dit jaar verhuisd naar Duitsland en ik wil graag investeren in mijn kinderen en hun leven hier in Duitsland, gezien hun kortere schooldagen waarbij ze middags vrij zijn, maar ook vooral in het leven hier, de taal, cultuur, de normen en waarden, een betrokken ouder zijn voor een juiste basis, en zodat ik ze ook goed bij kan staan bij het maken van het dagelijkse huiswerk hier. Echter wil ik mijn baan niet opzeggen, daar ben ik dan ook nog niet aan toe. Nu lees ik veel over onbetaald verlof, of over ouderschap verlof. Voor de jongste twee kinderen (jongste 4 jaar en de baby die binnen nu en 2 weken wordt verwacht) zou ik na mijn zwangerschaps verlof ouderschapsverlof kunnen opnemen. ik zou hier in duitsland aanspraak kunnen maken op het Duitse elterngeld welke een deel van mijn inkomen zal dekken. Echter heb ik dan wel minder inkomen dan gewend, welke dan ook weer niet wenselijk is. Nu heb ik de volgende vraag: - mag ouderschapsverlof van beide kinderen achter elkaar worden opgenomen? - hoe lang is dit ouderschaps verlof? - mag ik gedurende langere periode verlof opnemen? dus niet in de vorm van minder werken, maar echt een paar maand lang vrij. - heb ik dan ook nog recht op een aanvullende uitkering vanuit Nederland? of heb ik juist recht op een uitkering in Nederland welke aangevuld kan worden met elterngeld ? (gezien mijn vaste baan in nederland) - mag mijn werkgever ouderschapsverlof weigeren? en zo ja welke gegronde reden is hiervoor nodig? - ben ik bij goedkeuring van mijn ouderschapsverlof verzekerd dat ik mijn oude baan weer terug heb? Zo een heel verhaal en heel wat vragen, maar na 12.5 jaar in dienst zeg je niet zomaar je baan op, zeker niet als je het werk ook nog leuk vind, maar na een heftige periode en een verhuizing naar het buitenland vind ik dat het tijd wordt voor mij als moeder, tijd voor mijn gezin , voor mijn kinderen. Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden alvast bedankt!
Beste mamiek. Wat jammer dat je niet echt van deze zwangerschap hebt kunnen genieten. Je hebt een aantal vragen over ouderschapsverlof. Hierover kan UWV je niet adviseren. Dit regel je samen met je werkgever. Meer informatie over het ouderschapsverlof vind je op de site van de Rijksoverheid. Veel sterkte en ik wens je een fijne tijd met je gezin. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team