Beste UWV, Ik hoop dat u mij kunt helpen met het volgende. Van de UWV site maak ik op dat als je zelf ontslag neemt, je in veel gevallen je recht op zwangerschapsverlof kan verliezen. Verder staat er dat dit niet geldt als er tussen de ontslagdatum en de uitgerekende bevallingsdatum niet meer dan 10 wkn zitten. 1) Mijn vraag is nu: er hangt een vreselijke sfeer bij mij op kantoor en ik speel al tijden met de gedachte om op te zeggen. Echter, ik ben bijna 5 weken zwanger en verlies natuurlijk liever niet mijn recht op zwangerschapsverlof. Nu wil ik het liefst na mijn zwangerschapsverlof niet meer terug, maar ik vind het niet netjes om dat pas tijdens mijn verlof aan te geven bij mijn werkgever. Mijn bevallingsdatum is ergens begin april (nog te vroeg voor een exacte datum), dus wat ik wil weten is: wat bedoelt het UWV met ontslagdatum? Is dat de laatst gewerkte dag of de dag dat je ontslag neemt (ookal werk je dus daarna nog door ivm opzegtermijn etc)? Ik zou nl het liefst nu (of in ieder geval bij 12 weken zwangerschap) al bij mijn werkgever aangeven dat ik opzeg per 10 weken voor mijn uitgerekende bevallingsdatum (zou dan dus rond half januari zijn). Dan kan mijn werkgever ook op zoek naar vervanging en valt er van mijn schouders een last dat dat gewoon out in the open is dat ik wegga. Kom ik dan in de problemen met mijn verlof? 2) Andere vraag: mijn bruto salaris is nu EUR 4300. Kunt u mij vertellen hoeveel zwangerschspsverlof ik ontvang? Alvast enorm bedankt! Groetjes!
Beste Ongeduldje1980, Recht op WAZO Als je dienstverband eindigt in de 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum, heb je op basis van dat dienstverband nog recht op WAZO. Het gaat er dus om dat je in die periode van 10 weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum nog hebt gewerkt. Wanneer je het ontslag bij je werkgever hebt aangezegd is daarbij niet relevant. Hoogte van de WAZO UWV baseert de hoogte van de WAZO op het SV-loon van de laatste loonaangifte voorafgaand aan het verlof. Dit wordt omgerekend naar een dagloon. Gaat de loonaangifte over 4 weken, dan deel je het SV-loon door 20 werkdagen. Gaat de loonaangifte over een kalendermaand, dan deel je het SV-loon door 21,75 dagen. Het resultaat van deze berekening is je dagloon. Van dit dagloon krijg je 100% uitgekeerd, tenzij dit bedrag boven het maximumdagloon ligt, dan krijg je 100% van het maximumdagloon. Deze bedragen worden twee maal per jaar geïndexeerd. Hoeveel het maximumdagloon per 1 januari 2013 is, is nu nog niet bekend. Op onze website vind je actuele informatie over het recht op en de hoogte van de WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare