Ziektewet na wazo-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Juneau, 26 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Hallo,

Momenteel zit ik nog in mijn bevallingsverlof en ontvang ik direct van het UWV mijn wazo-uitkering. Deze eindigt eind oktober. Ik werkte voor mijn verlof 32 uur per week als uitzendkracht en de bedoeling is (was) dat ik mijn werk zou combineren met een studie (met maar 4 contacturen per week).

Nu het einde van mijn verlof enigszins begint te naderen, vroeg ik me wel af hoe het zit als ik me nog niet goed genoeg voel om te kunnen werken. Ik weet natuurlijk niet hoe mijn gesteldheid werkelijk aan het einde van mijn verlof is, maar zoals het er nu naar uitziet denk ik nog niet aan de slag te kunnen, om zowel fysieke als mentale redenen die te maken hebben met de bevalling. Ik heb hier enkele vragen over:

1. Moet ik in mijn situatie een ziektewet uitkering bij het UWV aanvragen, aangezien ik een wazo-uitkering ontvang? Of moet ik mij ziekmelden bij mijn werkgever?

2. Indien ik een ziektewet-uitkering moet aanvragen, per wanneer kan ik dat het beste doen? Zoals ik al zei weet ik natuurlijk niet hoe ziek ik ben aan het einde van mijn verlof, maar ik wil er ook niet te lang mee wachten aangezien ik bang ben dat ik dan een tijdje zonder inkomsten zit. Dus wanneer kan ik de ziektewet-uitkering het beste aanvragen?

3. Is het überhaupt mogelijk om een ziektewetuitkering te ontvangen als je studeert? De studie is een 1-jarige master aan de universiteit met 2 verplichte contacturen per week en 2 niet-verplichte.

4. Moet ik gezien zijn door een arts voordat ik de uitkering aanvraag zodat mijn klachten zwart-wit op papier staan (in mijn geval een fysiotherapeut omdat ik voornamelijk bekkenpijn heb)? Of kan ik de uitkering ook aanvragen zonder dat ik langs ben geweest bij een arts en worden de klachten bekeken door een keuringsarts van het UWV zelf?

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Juneau,

Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje.

Je hebt nog een aantal vragen in geval je na afloop van de WAZO, nog niet weer aan het werk kunt.

Ik beantwoord ze graag.

1. Als je na afloop van de WAZO uitkering nog niet in staat bent om weer aan het werk te gaan, dan meld je je ziek.
    - Heb je een werkgever, dan doen je dat bij hem. Ben je ziek ten gevolge van de zwangerschap of bevalling? Dan kan je werkgever je weer ziek melden bij UWV.
    - Heb je geen werkgever? Dan meld je je ziek bij UWV. Neem hiervoor telefonisch contact met ons op: Contact met UWV - UWV - Voor Particulieren
    De verzekeringsarts beoordeelt de oorzaak van je ziekmelding
    2. Je vraagt de ziektewet uitkering aan door je, direct na afloop van je bevallingsverlof, bij werkgever/UWV ziek te melden. Wij beoordelen dan de aanvraag. Dit kan niet voor het einde van je verlof.
    3. Als je je ziek meldt, dan kun je met de arts overleggen of je de studie kunt oppakken naast de ZW uitkering
    4. Zoals ik eerder ook aangaf, beoordeelt de arts van UWV de oorzaak en mate van de klachten. Hiervoor hoef je nog geen medische informatie zelf aan te leveren.

Ik wens je een voorspoedig herstel en geniet van je kleintje.

Met vriendelijke groet,

Petra
    UWV Webcareteam

3. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Bedankt voor je reactie! Ik heb nog een aanvullende vraag: je zegt dat ik mij ziek moet melden bij mijn werkgever. Dat ben ik sowieso van plan te doen. Maar je zegt dat mijn werkgever mij dan ziekmeldt bij het UWV indien het zwangerschaps/-bevallingsgerelateerd is.

Als mijn aanvraag wordt goedgekeurd door het UWV, krijg ik de uitkering dan direct van het UWV of moet mijn werkgever mijn loon doorbetalen? Ik ben namelijj uitzendkracht en heb een uitzendbeding, het uitzendbureau heeft mij tijdens mijn zwangerschap verteld dat ik alles via het UWV moet regelen omdat zij niks doen (vandaar dat ik de wazo ook zelf heb aangevraagd en deze ook direct via het uwv krijg). Vandaar dat ik dacht dat ik de ziektewetuitkering ook zelf moest aanvragen bij het uwv..

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#4 UWV, 27 sep 2016
    Laatst bewerkt: 27 sep 2016
    Beste Juneau,

Je wilt weten of UWV jou rechtstreeks de Ziektewet-uitkering betaalt of dat de uitkering eerst aan je werkgever wordt overgemaakt.

Dit hangt er vanaf wat je met de werkgever hebt afgesproken. Bij de aanvraag kan er aangegeven worden naar wie de betaling moet worden overgemaakt. Besef wel goed dat als UWV jou rechtstreeks de uitkering betaalt, je gedurende je ziekte geen pensioen opbouwt en het vakantiegeld al inbegrepen is in de uitkering. Dit was overigens ook al het geval tijdens de WAZO.

Veel beterschap gewenst.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare

5. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Oke, maar is het niet zo dat ik de ziektewet-uitkering zelf aan moet vragen (middels een formulier), net zoals bij de Wazo? Mijn werkgever (het uitzendbureau) zegt namelijk dat zij zelf "niks doen" en ik alles zelf moet regelen bij het UWV (was ook zo met mijn wazo-uitkering)?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Hallo Juneau,[/FONT]

[FONT=&quot]Ik begrijp dat je nog een aanvullende vraag hebt over je ziekmelding na de WAZO periode.

Ik beantwoord hem graag.[/FONT]

[FONT=&quot]Uit je eerdere vragen maak ik op dat je uitzendkracht bent met uitzendbeding. Dit betekent dat de arbeidsovereenkomst met het uitzendbureau eindigt bij ziekte.
    In dat geval dien je je, na beëindigen van de WAZO, bij UWV zelf ziek te melden.[/FONT]

[FONT=&quot]Ik hoop dat je snel weer de oude bent![/FONT]

Met vriendelijke groet,

Viktoria
    UWV Webcare

7. Juneau

Juneau Bekend lid

18 jan 2016
    608
    0
    16
    Ah helemaal duidelijk, dankjewel!

Deel Deze Pagina