Hallo, Ik heb het volgende vraag : mijn jaarcontract verloopt op 1 mei en die word niet meer verlengd. Heb vorige week bij aangegeven zwanger te zijn en zwangerschapsklachten te ervaren en daardoor niet in staat te kunnen zijn om te werken. Dus heb ik mezelf op 25 maart ziek gemeld. Ik ben hiervoor ook afgelopen maandag na de bedrijfsarts voor geweest en kreeg diezelfde middag een ontslagbevestiging thuis gestuurd met de mededeling dat mijn contract van rechtswege eindigd op 1 mei. Terwijl ik de week ervoor nog met manager had gesproken over de verlenging van mijn contract!! Lijkt er meer op dat door mijn bericht van zwanger te zijn mijn contract niet meer verlengd word. Mijn vraag is hoe gaat dit verder. Ik verwacht niet dat mijn werkgever mij ziek uit dienst gaat melden.
Beste Sjaaa, Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Vervelend dat je contract niet verlengd wordt. Je wilt weten hoe dit nu verder gaat. Je geeft aan ziek te zijn in verband met je zwangerschap. Je werkgever kan je dan ziekmelden bij UWV. Hij kan namelijk de dagen die je ziek bent vergoed krijgen van UWV. Op het moment dat je dan uit dienst gaat, hoeft de werkgever alleen maar jouw rekeningnummer door te geven. UWV zal dan de Ziektewet-uitkering vanaf de dag dat je uit dienst gaat rechtstreeks aan jou overmaken. Waarom verwacht je dat jouw werkgever jou niet ziek (uit dienst) wil melden? Dit is immers een wettelijke verplichting van jouw werkgever. Ik raad je aan hierover in gesprek te gaan met je leidinggevende. Daarnaast krijg je sterk het vermoeden dat je contract niet verlengd wordt vanwege je zwangerschap. Het feit dat je zwanger bent mag niet de reden van het niet verlengen van je arbeidsovereenkomst zijn. Ik adviseer je als je dit vermoeden hebt contact op te nemen met het Juridisch Loket (0900-8020), rechtsbijstand of vakbond. Actuele informatie over afloop arbeidsovereenkomst tijdens ziekte vind je hier. Ik wens je heel veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, Harstikke bedankt voor je reactie. Ik heb contact genomen met adviesbureaus en juridische instanties zij gaven aan dat het ook lijkt op een ontslag vanwege mijn zwangerschap helaas is er onvoldoende bewijs om hier een zaak van te maken. Helaas dus... maar ben waarschijnlijk niet de enige.. Ik heb vernomen van personeelszaken dat ik netjes ziek uit dienst gemeld word wel las ik op jullie website dat mijn werkgever de zwangerschapsuitkering moet aanvragen. Is dat ook zo als je uit dienst bent? Want, dan moet ik weer contact met hun opnemen. Hoop snel wat van je te horen. Groetjes, Sjaan
Beste Sjaaa, Als je werkgever je ziek uit dienst meldt heeft hij aan zijn verplichtingen voldaan. Je kan zelf via UWV telefoon (0900-9294) een aanvraag doen voor een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Dit is mogelijk vanaf 8 weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum. Actuele informatie over het aanvragen van een WAZO vanuit een uitkering vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare