Ziektewet, nu over naar WIA, maar nu zwanger.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door danielle2011, 17 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danielle2011

danielle2011 Nieuw lid

17 apr 2011
    3
    0
    0
    goedendag,

Ik heb even een vraag.
    Ik ben 2 jaar in de ziektewet geweest.
    Nu zou ik over moeten gaan naar de WIA.
    Ik heb al 1 gesprek gehad met een verzekeringsarts,
    nu heb ik aankomende week weer mijn tweede gesprek,
    om te kijken of ik recht heb op een wia-uitkering.
    Maar nu ben ik er net achter dat ik zwanger ben.

Waar heb ik nu recht op? Ga ik naar een WAZO uitkering, blijf ik in de ziektewet, of heb ik nu helemaal geen recht meer op een uitkering?
    En het lijkt mij verstandig dit aankomende week te melden als ik voor
    mijn tweede gesprek moet, of niet?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Danielle2011,

Je wilt weten of je moet melden dat je zwanger bent aan de arbeidsdeskundige tijdens je afspraak en of je daardoor nog recht hebt op een WIA-uitkering. Het eventuele recht op WIA staat los van je zwangerschap. De beoordeling daarvoor gaat dus gewoon door. Als je de WIA-uitkering krijgt toegekend kan er tijdens deze uitkering recht bestaan op een zwangerschapsverlof. Dit is het geval als je een WGA-loongerelateerde uitkering krijgt toegekend. De WIA-uitkering wordt dan tijdelijk stopgezet en je ontvangt dan minimaal 16 weken een WAZO. Na afloop van de WAZO wordt de WIA-uitkering weer heropend.

Je bent verplicht alle veranderingen die invloed kunnen hebben op je uitkering of re-integratie te melden aan het UWV.

Actuele informatie over het recht op WAZO vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. danielle2011

danielle2011 Nieuw lid

17 apr 2011
    3
    0
    0
    Maar als de wia niet word toegekend?
    Waar ga ik dan onder vallen?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Danielle2011,

Als je niet in aanmerking komt voor een WIA-uitkering, wordt beoordeeld of je voldoende hebt gewerkt om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering. De arbeidsdeskundige van de WIA regelt deze aanvraag voor je.

Actuele informatie over het recht op WW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

5. danielle2011

danielle2011 Nieuw lid

17 apr 2011
    3
    0
    0
    Nog 1 laatste vraag:

Kijken ze of ik genoeg gewerkt heb (om in aanmerking te komen voor een ww) de periode voordat ik in de ziektewet kwam? Want ik heb nl 2 jaar in de ziektewet gezeten. Kijken ze de periode daarvoor naar, of geldt die 2 jaar ziektewet. (dus dat de conclusie is dat ik de afgelopen 2 jaar niet heb gewerkt?)

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Danielle,

In jouw geval wordt er bij de WW-beoordeling gekeken naar de periode voordat je ziek werd.

Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet je van de laatste 36 weken voorafgaande aan je eerste ziektedag minimaal 26 weken hebben gewerkt.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina