Hallo, Mijn ww loopt 1 december 2012 af maar wat nu als ik zwanger ben en in november ben uitgerekend. Hoe zit het dan met mijn uitkering? Kan ik dan toch een zwangerschapsuitkering aanvragen? En krijg ik dan die ene maand ww daarna ook nog uitgekeerd? Hoe zit dat?
Beste Danishka, Vanuit de WW-uitkering heb je recht op een Zwangerschapsuitkering (WAZO). Voor het aanvragen van de WAZO kun je ongeveer 8 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum bellen met UWV, 0900-9294. Vraag dan om het formulier aanvraag WAZO-uitkering. Zie de informatie op deze pagina. Je WW-uitkering wordt stopgezet op de datum dat je WAZO ingaat. Heb je na je zwangerschapsverlof nog geen baan gevonden ? Je hebt dan nog recht op de restantduur van je WW-uitkering (periode tussen ingangsdatum WAZO en 1-12-2012). Je moet dan zelf opnieuw de WW-uitkering aanvragen op www.werk.nl Je kunt dan bij één van de eerste vragen aangeven dat het gaat om een herleving van je WW-uitkering na WAZO. Zorg wel dat je uiterlijk de eerste dag na je verlof je ook weer inschrijft als werkzoekend bij UWV Werkbedrijf (www.werk.nl). Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo, Bedankt voor uw antwoord. Dus ik begrijp dat je zoiezo dan recht hebt op een zwangerschapsuitkering? Ook al loopt je ww teneinde?
Beste Danishka, Het is voor het recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering alleen van belang of je in de 10 weken voor de ingangsdatum hiervoor verzekerd bent. Je WW-uitkering is een dergelijke verzekering. Daarom is de einddatum hiervan niet van belang. Actuele informatie over het recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare