Geachte heer mevrouw, Op de website van NVOM valt te lezen dat per 1 april 2016 de meerlingverlofregeling in zal gaan. NVOM » Meerlingverlofregeling van kracht per 1 april 2016 Als ik de stukken goed begrijp gaat het zwangerschapsverlof bij meerlingzwangerschappen 4 weken eerder in dan bij een reguliere zwangerschap (dus 10 of 6 weken voor de uitgerekende datum). Is inmiddels al bekend vanaf welke uitgerekende datum aanstaande meerlingmoeders in aanmerking komen voor de nieuwe verlofregeling? Mijn uitgerekende datum valt op 1 mei 2016, betekent dit dat ik dit extra verlof net zal mislopen of oordeelt het UWV hier in het licht van de aankomende wetswijziging over?
Hallo Madivi, Omdat deze wet nog niet is ingetreden, dat zal inderdaad op 1 april 2016 zijn, is voor ons nog niet duidelijk wat het effect hiervan voor jouw verlof zal zijn. Of we naar de ingangsdatum van het verlof of naar je uitgerekende datum kijken. Ik ga dit voor je laten uitzoeken. Zodra ik er meer informatie over heb, laat ik je dat zo snel mogelijk weten. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Hallo Mevida, Ik heb helaas geen goed nieuws voor je: je kunt geen gebruik maken van het langere verlof. De ingangsdatum van de nieuwe wetgeving hierover is 1 april 2016. Iedere betrokkene wiens verlof op of na 1 april ingaat, kan hiervoor in aanmerking komen. Feitelijk kunnen alleen vrouwen die zwanger zijn van een meerling gebruik maken van de regeling als de uitgerekende datum op of na 27 mei ligt. Immers, 8 weken voor 27 mei is het 1 april. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team