Hallo. Ik ben sinds december al ziek thuis vanwege lichamelijke en psychische klachten. Ik ben nog steeds in loondienst en heb een vast contract 24 uur voor onbepaalde tijd. Ik ben zwanger geraakt in de periode dat ik ziek ben en in januari 2015 uitgerekend. Eind van deze maand heb ik een afspraak met een arbeidsdeskundige die kijkt of ik na mijn zwangerschaps verlof in maart terug kan naar het werk wat ik nu doe, of eventueel op zoek naar ander werk na zwangerschapsverlof. Arboarts advies schatting is vanaf maart 10 uur per week te werken, mei 20 uur per week, en zo op te bouwen. Van mijn arboarts heb ik de opdracht gekregen, dat ik mijn zwangerschap moet melden aan het uwv! Ivm zwangerschapsuitkering!? Ik heb op de website gekeken.. Maar nu is mijn vraag wat moet ik aangeven bij mijn situatie? Dit vind ik nogal moeilijk te bepalen ivm dat ik al sinds December ziek thuis zit en nu door de zwangerschap forse zwangerschaps klachten heb. Volgens mijn arboarts: 'Ik zou aangeven dat u ook ziek bent door de misselijkheid bloeddrukdalingen etc.. dus door de zwangerschap' Is dit correct? En wat moet ik dan nu aanvinken bij mijn situatie? (zie foto) en is het wel verstandig om het via internet aan te geven aangezien de situatie, of kan ik beter een afspraak maken bij het uwv en daar mijn zwangerschap melden? Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste LoveLaughLive, Je hoeft zelf helemaal niets te doen. Omdat je in vaste dienst bij je werkgever bent, betaalt je werkgever je loon door als je ziek bent. Omdat je arboarts van mening is dat klachten (mede) worden veroorzaakt door je zwangerschap, kan je werkgever je ziekmelden bij UWV. Want werkneemsters die ziek zijn door hun zwangerschap of bevalling, hebben recht op een ziektewet-uitkering (ZW) van UWV. Je werkgever moet die voor je aanvragen. Als UWV heeft beoordeeld dat je daar recht op hebt, betalen wij de ZW aan je werkgever, die het vervolgens verrekent met je loon. Ditzelfde geldt ook voor de Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO), waar je vanaf zes weken voor je uitgerekende datum recht op hebt. Op onze website vind je actuele informatie over ZW en WAZO. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare