Hallo Uwv, Ik zit op dit moment in de ziektewet (zonder werkgever, einde dienstverband tijdens zwangerschap) na mijn zwangerschap. Afgelopen week ben ik weer bij de verzekeringsarts geweest en deze heeft mijn ziektewetuitkering met weer 3 maanden verlengd. Hij had het over een re intergratietraject, om mijn herstel te bespoedigen. Dit kon sporten/vrijwilligerswerk/opleiding/etc zijn. Hij gaf aan dat een opleiding dan soms ook door het UWV bekostigd wordt. Er zou iemand contact met mij opnemen om het reintergratietraject met mij door te nemen. Nu is het zo dat ik heel graag een 6-daagse opleiding zou willen doen, welke aansluit bij mijn HBO opleiding en mijn kansen later op de arbeidsmarkt vergroot. Hoe gaat dit in zijn werk, wanneer bekostigd het UWV een opleiding en over wat voor een bedrag hebben we het dan? Er zijn immers opleidingen van een paar 100 euro tot 10.000 euro (deze opleiding zit rond de 3000 euro en gaat over 6 dagen). Ik wacht met belangstelling uw antwoord af.
Beste Espoir, Je wilt weten wanneer UWV de kosten voor een opleiding vergoed vanuit je Ziektewet-uitkering. Als je langer ziek bent dan 13 weken wordt er voor re-integratie een stappenplan gevolgd. Onderdeel van het stappenplan is het maken van een plan van aanpak. In dit plan staat wat je precies moet doen om beter te worden. En wat je gaat doen om je mogelijkheden om te kunnen werken te vergroten. Daarnaast wordt ook aangegeven hoe UWV je bij herstel en re-integratie gaat ondersteunen. Vindt je re-integratiebegeleider van UWV dat het volgen van een opleiding noodzakelijk is voor je herstel en re-integratie? Deze opleiding kan dan volledig door UWV worden vergoed. Vanzelfsprekend zal er wel naar de kosten van de opleiding worden gekeken maar hier zijn geen algemeen vastgestelde maximumbedragen voor. Actuele informatie over het re-integratie tijdens de Ziektewet-uitkering vind je hier. Succes met je herstel en re-integratie. Met virendelijke groet, René UwV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV
Bedankt voor uw antwoord. Heeft het zin om hier zelf contact over op te nemen met het uwv? De opleiding start namelijk in januari al. Of moet ik gewoon het bericht afwachten?
Graag gedaan Espoir. Als je contact opneemt met UWV, telefoonnummer 0900 9294 en aangeeft dat je de re-integratiebegeleider wilt spreken neemt deze binnen 24 uur contact met je op. Je hebt dan snel duidelijkheid. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team