Goedemiddag, Op dit moment ben ik ruim 3 maanden zwanger en heb een WW-uitkering. Deze loopt op 04-01-2018 af. Gelukkig heb ik een nieuwe baan gevonden. Mijn 3 maanden contract gaat in op 11-12-2017. En zal dus half maart aflopen. Ik ben uitgerekend op 10-05. Ik wil 4 weken voor de uitgerekende dat m'n verlof in laten gaan. Nu heb ik volgens mij na de afloop van m'n contract nog recht op een paar weken WW-uitkering tot mijn verlof, maar dit wil ik niet aan gaan vragen. Heb ik dan nog recht op een WAZO? Zo ja, wordt de WAZO dan berekend op het loon wat ik in die 3 maanden verdiend heb? Alvast bedankt voor uw antwoord. Met vriendelijke groet, Deno
Beste Deno, Gefeliciteerd met je baan. Je wilt graag weten of je recht hebt op een WAZO-uitkering, hoe deze berekend wordt en of je nog recht hebt op een WW-uitkering. Ik beantwoord deze vragen graag. Is je WW-uitkering ingegaan na op of na 1 juli 2015? Dan worden de inkomsten uit werk verrekend met je WW-uitkering. Meer informatie. Het kan zijn dat je nog een aanvulling krijgt vanuit je WW-uitkering en loopt deze door tot de maximum duur van je WW-uitkering. Is dit het geval? Dan kan je een WAZO-uitkering aanvragen als je vermoedelijke of daadwerkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken valt van einde verzekering. Dit is in jouw geval einde tijdelijk contract. De hoogte van je WAZO-uitkering wordt dan berekend op je laatste dienstverband. Wanneer wordt je WW-uitkering gestopt als je gaat werken? Meer informatie. Is dit het geval en is je tijdelijke contract gestopt, dan kan je weer een beroep doen op de WW-uitkering die je eerder had. Meer informatie. Je vraagt vanuit de WW-uitkering je WAZO-uitkering aan. Meer informatie. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcareteam
Beste Viktoria, Bedankt voor het antwoord. Mijn WW-uitkering is na 15-07-2015 ingegaan en stopt zodra mijn tijdelijke contract ingaat (11-12-2017). Omdat tussen het einde van mijn contract en het begin van mijn zwangerschapsverlof maar een paar weken zit, wil ik voor die tijd geen WW-uitkering aanvragen. Of ben ik dat verplicht? Als ik dus geen WW-uitkering voor die weken aanvraag heb ik dan wel recht op een WAZO uitkering? En wordt deze dan berekend op het loon van mijn laatste werkgever? Met vriendelijke groet, Deno
Hoi Deno, Is je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde verzekering, dan kom je in aanmerking voor een WAZO-uitkering. Einde verzekering is einde dienstverband of einde WW-uitkering. Een WW-uitkering aanvragen is niet verplicht. Jouw WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. Wij baseren het dagloon op het sv-loon dat je verdiende tijdens het dienstverband waarin je verlof begon. Heb je vooraf aan je WAZO wel een WW-uitkering? Dan wordt je WAZO-dagloon gebaseerd op 100% van je WW-dagloon. Met vriendelijke groet, Jantina UWV Webcareteam