ziektewet-uitkering eind van de maand word stop gezet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sunshine4, 23 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunshine4

Sunshine4 Lid

18 nov 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV Webcare Team,

Ik zit met het volgende Dillema.

Ik ben te einde raad, afgelopen woensdag heb ik te horen gekregen dat mijn ziektewet-uitkering eind van de maand word stop gezet.
    In juni 2009 heb ik me voor het eerst ziek gemeld bij mijn werkgever, ik had hier een vaste baan. het ging toen al ongeveer een half jaar slecht met mij.
    Pure geestelijke klachten. paniekaanvallen/angstaanvallen hyperventilatie.. geestelijk was ging ik er meer en meer op achteruit. ik werkte van 9 tot 5 en in de winter werd het steeds sneller donker.. ik merkte dat ik opgeven moment ook niet meer met donker naar huis durfde te fietsen omdat ik bang was dat ik door iets/iemand zou worden aangevallen.. anyway ik dwaal helemaal af. ik heb me dus ziekgemeld, en kreeg al gauw een ziektewetuitkering. ook was ik toen zwanger van mijn eerst kindje en ging het ook nog eens lichamelijk helemaal bergafwaards. ik trok het niet meer. In Juli 2009 ging mijn werkgever failliet dat heb ik nooit zien aankomen en dus werd ik overgenomen door het UWV.

In januari dit jaar ben ik eindelijk bevallen van een prachtig meisje. de lichamelijke klachten namen af, alleen wat er in mijn hoofd omging en de paniekaanvallen waren nog steeds daar.. Na mijn verlof ben ik volledig arbeidsongeschikt verklaart, Ik begon paroxetine/oxazepam te slikken en ging naar een psygoloog om te praten. het heeft maanden lang geduurt voordat de medicijnen een beetje begonnen aan te slaan, en de gesprekken helpen ook wel wat.
    Ik heb de paniekaanvallen nog steeds niet onder controle, overdag ga ik dan nog wel de deur uit. maar zodra het donker word durf ik het gewoon nog niet aan omdat ik dan minder zicht heb op mensen om me heen.

In juli dit jaar dus 4 maanden geleden ben ik opgeroepen door mijn verzekeringsarts van het uwv om te kijken hoe het met de klachten gaat natuurlijk.
    Ik heb haar verteld dat het dus heel langzaam vooruit gaat, maar dat de medicijnen wel voor enige verlichting zorgden en de met de tactieken van de psygoloog hoopte ik er in de toekomst bovenop te komen, ook had ik toestemming gevraag om 4 weken naar het buitenland te gaan daar ik al 3 jaar mijn zieke oma niet meer heb gezien en dat mocht, een vakantie in het buitenland en famillie bezoek zou mij misschien wel goed doen, we hadden afgesproken dat als alles goed zou gaan we zouden beginnen met een paar uur per week reintergratie.

in de vakantie ben ik de eerste 2 weken goed ziek geweest, ik weet niet wat het was.. ik dacht zelf een zware griep te pakken.. ik had last van overgeven en diaree.. ging daar naar een kliniek en bleek gewoon een virus te hebben opgelopen, in deze periode achteraf gedacht was de pil niet 100 procent betrouwbaar en ben ik ongepland zwanger geraakt van mijn 2de kindje.

Vandaag heb ik aangegeven dat ik zwanger ben geraakt, ik ben inmiddels gestopt met de medicatie waardoor het steeds weer slechter gaat, Ik heb enorme bekken klachten erbij gekregen waar ik binnekort voor naar de fysio ga ik kan letterlijk max 10 min op mijn benen staan daarna kan ik niks meer.. zelfs huishoudelijke dingen lukt niet meer. Je raad het al de paniekaanvallen zijn nog steeds daar.

De verzekringsarts was niet blij met mijn zwangerschap dat was duidelijk te zien aan haar blik ze keek heel triest en dat verdween ook niet meer namate het gesprek. Ze kwam vrijwel meteen met de conclusie dat ze niks meer voor me kon doen en maar WW moet aanvragen. Ik ben werkelijk aangeslagen en kan me nog steeds niet voorstellen dat ze mij zo aan het werk willen zetten juist nu mijn klachten zijn toegenomen.
    De vorige keer had ze het nog over rustig opbouwen reintergratie vandaag was het ga maar aankloppen bij uwv werkbedrijf.
    Het voelt alsof ze mij straft omdat ik zwanger ben geraakt, maar dat was egt niet de bedoeling en heel onverwacht.

Ik zou graag jullie mening willen hebben. ik kan trouwens nog bezwaar maken dan word ik door een andere arts gezien.

Ik heb de brief waarin staat dat ik beter word gemeld nog niet onvtangen omdat ze na het gesprek nog even wou overleggen of een ww aanvraag mij wel goed zou doen, ze was dus niet zeker van haar zaak. en later die dag dus woensdag middag heeft ze me telefonisch laten weten dat ze mij tog als herstellen zou melden, en ik moet gaan solliciteren.

Gr Sunflower

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sunflower,

Je hebt behoorlijk wat meegemaakt vanaf juni 2009.
    Ik begrijp dat je aangeslagen bent na het laatste gesprek met de verzekeringsarts van UWV.

De verzekeringsarts heeft je na het gesprek telefonisch al laten weten dat je hersteld wordt verklaard.
    Het is verstandig om eerst de beslissingsbrief van UWV af te wachten en van daaruit eventueel stappen te ondernemen..

Word je ziektewet uitkering inderdaad beëindigd, dan kun je zoals je zelf al aangeeft, bezwaar maken tegen deze beslissing.
    Informatie over hoe je een bezwaarschrift kunt indienen vind je hier.

Als het bezwaar is ingediend bekijkt UWV de beslissing opnieuw. Dit gebeurt door een andere verzekeringsarts dan de arts die de beslissing heeft genomen.
    Aanvullende informatie wat je van UWV kunt verwachten als je het bezwaarschrift hebt ingediend vind je op deze pagina.

Veel sterkte toegewenst.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sunshine4

Sunshine4 Lid

18 nov 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Rene,

Hartelijk dank voor je reactie, even nog een vraagje.
    Is het verstadig om in tussen tijd ww aan te vragen ? ik bedoel ik moet tog ergens van leven, ik bedoel stel nou dat (ik kan het me bijna niet voorstellen) maar dat die andere arts ook van mening is dat ik hetsteld ben, ben ik dan te laat met ww aanvraag. Mijn Zw uitkering stopt dus eind deze maand en daarna heb ik dus financieel helemaal niets. aan de andere kant kan ik ook helemaal niet doen alsof ik al beter ben nu ik ook al last heb van bloedarmoede.
    Ik zit hier egt mee, want de vasten laste gaan gewoon door en met een kindje van 10 maanden moet ik wel wat in de koelkast hebben.

Ik hoor graag van u.

Gr Sun

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sunshine4,

Het is verstandig om een WW-uitkering aan te vragen. Ook als je bezwaar maakt tegen de beslissing, ontvang je per hersteldatum geen Ziektewet-uitkering. Tijdens de bezwaarperiode bijft de herstelmelding gelden totdat er een uitspraak is over jouw bezwaar.

Informatie over hoe je een WW-uitkering aanvraagt vindt je hier .

Ik wens je sterkte met de situatie.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

5. Sunshine4

Sunshine4 Lid

18 nov 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo UWV Team,

Dus als ik achteraf toch recht heb gehad op een ziektewetuitkering, krijg ik het niet met terugwerkende kracht betaald ?

Gr Sunshine4

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sunshine4,

Als de afdeling bezwaar beslist dat de herstelmelding onterecht is geweest, wordt met terugwerkende kracht de Ziektewet-uitkering heropend. De Ziektewet gaat dan eerst het bedrag verrekenen dat je van de Ziektewet tegoed hebt, met andere uitkeringen die je in de tussentijd hebt ontvangen. Blijft er na die verrekening nog een bedrag over? Dan zul je dat nog nabetaald krijgen.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

7. Sunshine4

Sunshine4 Lid

18 nov 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dat is duidelijk, ik weet bijna zeker dat mijn herstelmelding onterecht is. dus ga ik voor nu niet een ww aanvraag doen.
    Ik hoop dan dat ik alles met terugwerkende kracht betaald krijg van al die tijd dat ik niks ontvangen heb. ;)

Deel Deze Pagina