0 uren contract, ongeschikt werk.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MoniekJ, 20 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Hoi,

ik ben nu 22 weken zwanger, heb vermoedelijk bloedarmoede en/of lage bloeddruk. De symptomen zijn aanwezig, maar de meetwaardes zijn normaal, dus een duidelijk diagnose heb ik nog niet.

Ik werk als uitzendkracht in de horeca met een 0 uren contract. Wegens de werkomstandigheden, worden zwangere vrouwen niet ingepland. Ik moet nog 3 maanden tot mijn verlof in gaat.

Wat kan ik nu doen om toch die 3 maanden iets van salaris te ontvangen?

groetjes Moniek

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Moniek,

Je geeft aan dat je niet meer ingeroosterd wordt als uitzendkracht omdat je zwanger bent. Het zwangerschapsverlof gaat over 3 maanden in en je wilt weten hoe je in deze periode toch inkomsten kunt krijgen.

Het is mij niet duidelijk of je in staat bent om te werken of niet, dus ik wil je beide situaties graag uitleggen.

Ben je in staat om te werken?
    Dan kun je voor de tussenliggende periode een WW-uitkering aanvragen. Je moet dan wel aan de voorwaarden voldoen. De belangrijkste voorwaarden zijn dat je:
    - Je moet verzekerd zijn voor werkloosheid via de werkgever
    - Minimaal 5 uren per week verliest
    - Direct beschikbaar zijn voor werk
    - In de laatste 36 weken in minstens 26 weken hebt gewerkt
    - Niet door eigen schuld werkloos bent geworden

Ben je niet in staat om te werken?
    Meld je zo snel mogelijk ziek bij je werkgever. De werkgever zal je bij UWV ziek melden. Doet de werkgever dit niet, neem dan zelf even contact op met UWV.

Actuele informatie over voorwaarden voor de WW-uitkering vind je hier en over ziek zijn als oproepkracht hier.

Ik wens je een goede en gezonde zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina