Ziektewet uitkering en geplande vakantie

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Friesland90, 7 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Hallo,

27 maart gaan mijn zwangerschapsverlof in, hiervoor had ik 4 weken vakantie gepland (vanaf 27 februari)

Nu ben ik uitgevallen ivm bekkeninstabiliteit waardoor ik mijn werkzaamheden niet meer kan verrichten.
    Nu wil mijn werkgever dat ik langs de bedrijfsarts ga (dat is uiteraard geen n probleem) omdat ik ziek gemeld wordt tot 27 maart.
    Daarnaast willen ze wel dat ik de geplande vakantie van 4 weken mijn vakantie uren inlever, omdat je ook vakantie uren opbouwt in de vakantie.
    Dat houdt dan toch in dat ik mijn uren in lever en dat ze ziektewet uitkering ontvangen? Terwijl ik maak 1 keer uitbetaald wordt, steken hun de ziektewet uitkering in hun zak omdat ik vakantie opneem?

Dat moet zo toch niet kunnen? Of begrijp ik het nu totaal verkeerd?

2. Friesland90

Friesland90 Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.661
    5
    38
    Volgens het burgerlijk wetboek 7, artikel 638 lid 8;
    Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer tijdens een vastgestelde vakantie ziek is, gelden niet als vakantie, tenzij in een voorkomend geval de werknemer daarmee instemt.

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Friesland90,

Wat vervelend dat je nog voor het verlof ziek bent geworden. Ik begrijp uit je verhaal dat de werkgever van je vraagt om vakantie uren in te leveren tijdens de ziektewet. Of de werkgever dit mag doen kan ik echter niet aangeven. Mijn advies is om contact op te nemen met het Juridisch Loket of met eventueel een vakbond of een advocaat. Ik wens je veel succes met deze situatie!

Met vriendelijke groet,

Erik
    UWV Webcareteam

Deel Deze Pagina