Hallo, Ik heb een aantal vragen mbt mijn dagloon en de wazo die ik straks zou gaan ontvangen. Momenteel zit ik in de ziektewet tgv mijn zwangerschap. Hierover heb ik van de week een brief gekregen met de berekening van mijn dagloon. Sinds juli j.l. Ben ik afgestudeerd en in dienst bij het bedrijf waar ik nu dus werk. Hiervoor heb ik hier een half jaar stage gelopen met een kleine stagevergoeding. Nu is voor mijn dagloon uitgegaan van zowel mijn salaris nu als de stagevergoeding die ik heb ontvangen in de eerste helft van dit jaar. Ik vraag me af of dit wel klopt, omdat er op de site van het uwv vermeld staat dat er uitzonderingen zijn mbt berekenen van het dagloon bij starters. Naar mijn idee ben ik toch een starter op de arbeidsmarkt? Verder heb ik hierover met het uwv gebeld, de Mw. Die ik aan de telefoon had gaf aan dat dit toch als loon wordt meegeteld ondanks dat het niet om een arbeidscontract, maar stagecontract ging. Voor nu op zich prima, want ik krijg via mijn werkgever gewoon mijn loon doorbetaald. Maar nu wilde ik gelijk weten hoe dit dan zit als ik per 8 Jan uit dienst ben en mijn zwangerschapsverlof op 14 Jan in gaat. Volgens die Mw. Krijg ik dan wazo uitbetaald naar het berekende dagloon. Maar op de site van het uwv (en in andere topics op dit forum) lees is dat als je ziek bent voor je zwangerschapsverlof er wordt gekeken naar het salaris in de maand voorafgaand aan je ziekmelding. Nu wil ik weten: - Is mijn dagloon wel juist berekend? (Scheelt mij 1.000 in de maand) - Klopt het dat mijn wazo wordt berekend aan de hand van dit dagloon of aan de hand van mijn salaris in de periode voor mijn ziekmelding? - Moet ik zelf wazo aanvragen of gaat dit nog via mijn werkgever omdat ik nog ziekgemeld ben? (Ik heb via het uwv een brief gekregen waarin staat dat per 14 Jan mijn ziektewet-uitkering stopt en mijn wazo ingaat, maar 5 dagen voor die datum loopt mijn contract af). Alvast bedankt voor de reactie!
Beste JessieS88, De hoogte van een Ziektewet-uitkering wordt berekend door al het bruto SV-loon (loon waarover je premies hebt betaald) bij elkaar op te tellen in het jaar voordat je ziek werd. Vervolgens wordt dit loon gedeeld door 261 en dit dagloon wordt 100% uitbetaald omdat je ziek bent ten gevolge van zwangerschap. Heb je een stagevergoeding ontvangen en zijn hierover premies afgedragen? Dan wordt je stagevergoeding meegenomen in het SV-loon. De hoogte van een WAZO-uitkering wordt berekend over een loonaangifte periode van 4 weken of een maand voor de maand waarin je met verlof gaat. Is je loon in deze periode lager door ziekte of verlof, dan kijkt UWV naar de daaraan voorafgaande loonaangifte periode waarin je niet ziek was of verlof had. Je werkgever is verantwoordelijk voor je WAZO aanvraag. Op het moment dat de werkgever de WAZO voor je kan aanvragen ben je nog in dienst. Je werkgever vraagt maximaal 4 en minimaal 2 weken vóór de ingangsdatum van je verlof WAZO aan bij UWV. Omdat je tijdens het verlof niet meer in dienst bent bij je werkgever, zal UWV de uitkering aan jou betalen en niet aan je werkgever. Je werkgever moet dit op het aanvraagformulier vermelden, en daarop ook jouw bankgegevens doorgeven. Neem daarom even contact op met je werkgever over de aanvraag. Actuele informatie over het aanvragen van een WAZO-uitkering vind je hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare