Ik zit op dit moment thuis vanwege klachten die te maken hebben met mijn zwangerschap.. Nu kreeg ik vandaag een brief van het uwv met mijn dagloon erop, maar door wie word dit nu uitbetaald? door het uwv of door mijn werkgever? Dit was incl. vakantiegeld als het door mijn werkgever word uitbetaald krijg ik dan ook gelijk het vakantiegeld uitbetaald? of houden ze dat in? Waarschijnlijk moet ik nu 6 weken van tevoren met zwangerschapsverlof.. word er bij mijn zwangerschapsverlof het zelfde dagloon uitbetaald of word het weer anders berekend?
Beste Hanneke88, Wanneer je ziek bent door je zwangerschap, vraagt je werkgever namens jou een ziektewet-uitkering (ZW) aan bij UWV. UWV betaalt in dat geval de uitkering. UWV kan de uitkering direct aan jou betalen, maar ook aan je werkgever. In dat laatste geval, betalen we het bruto-bedrag. Je werkgever draagt namens jou premies af, en reserveert ook vakantiegeld. Jij krijgt dan alleen het netto-loon op je rekening. Als je straks met zwangerschapsverlof gaat, stopt je ZW. Je krijgt dan een andere uitkering, namelijk de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Deze wordt berekend over het loon dat je verdiende in de laatste maand of vier weken voordat je met verlof ging. Tenzij je in die periode minder verdiende door ziekte of verlof, dan wordt de uitkering gebaseerd op het laatste loon daarvoor. Op onze website vind je actuele informatie over ZW en WAZO. Ik wens je veel sterkte met je gezondheid. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare