ik heb even een vraagje, ik werk op dit moment 28 uur per week in de zorg met wisselende diensten en ben zwanger, mijn contract wordt toch verlengd in juli met een jaar maar dan voor 24 uuur per week. Ik ga vanaf augustus met verlof maar ben nu al 50 % ziek vanwege zwangerschapsdiabetes en bekkenistabilliteit. Krijg ik nu 24 uur betaald in mijn verlof? Of wordt dit over een periode van de laatste maanden berekend? en hoe wordt mijn onregelmatigheidstoeslag dan berekend? Omdat ik nu een 28 uurs contract heb en dadelijk een 24 uurs contract?
Beste Sunny03, UWV berekent de hoogte van je WAZO over de laatste volledige loonperiode voor de ingangsdatum van je verlof. Als er in deze periode sprake is van ziekte of verlof waardoor de uitkering lager zou uitvallen. Dan nemen we de periode daaraan voorafgaand. Als jij dus ziek gemeld blijft tot aan de ingangsdatum van je verlof en hierdoor minder loon ontvangt, wordt de uitkering berekend over de inkomsten van 28 uur. Als je vanaf de ingangsdatum van je verlof volledig hersteld bent. Dan wordt de uitkering berekend over de inkomsten die je met 24 uur werken verdient. UWV gebruikt voor de berekening van je uitkering het Sociale Verzekeringsloon. De onregelmatigheidstoeslag die je ontvangt valt hier ook onder en wordt meegeteld. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Dus als ik 50 % ziek blijf, ook al is mijn 24 uurs contract al in gegaan krijg ik toch loon naar 28 uur?
Beste Sunny03, Als je voor 50 % ziek bent, ben je niet volledig hersteld. Dit betekent dat de hoogte van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) van UWV wordt berekend over de inkomsten van 28 uur. De werkgever vraagt de WAZO voor je aan. UWV betaalt de uitkering aan de werkgever. Meestal merk je hier niets van. De werkgever betaalt je loon door. Als je echter van een 28 uurs contract naar een 24 uurs contract gaat zal de werkgever je loon doorbetalen over 24 uur en niet over 28 uur. Als je nog ziek bent op het moment dat je 28 uurs contract eindigt, kan de werkgever voor die 4 uur je ziek uit dienst melden bij het UWV. Je aanvraag voor een Ziektewet-uitkering wordt dan in behandeling genomen. Actuele informatie vind je hier. Met vriendelijke groet, Brigitte UWV webcare Team www.uwv.nl/webcare